«فیلم‌های با موضوع خانواده شاد و پرجمعیت، تسهیلات می‌گیرند»

نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب سعی داشتند تا به‌طور ایدئولوژیک سبک خاصی از زندگی را تبلیغ کنند

مسئولان جمهوری اسلامی هر اقدامی در جهت مخالف نظر حکومت را «اباحه‌گری و هنجارشکنی» می‌خوانند - عکس از ایلنا

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی ایران، در رابطه با سیاست‌های جدید برای تولید فیلم گفت: «ما در این دوره، در بنیاد سینمایی فارابی تسهیلات تشویقی برای فیلم‌هایی که با محورهای مختلف از جمله: خانواده شاد و پرجمعیت، موضوعات اجتماعی و کمدی‌های سالم، مضامین انقلابی و اخلاقی و استراتژیک و… باشند قائل می‌شویم.»

او که روز شنبه، دوم بهمن‌ماه، در جلسه مشترک با پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما حضور یافته بود، با ادعای اینکه «این سال‌ها در اثر غفلت یا تاثیر جریان نفوذ، نوعی قبح‌زدایی و اباحه‌گری رونق گرفته است»، افزود: «مضامینی وارد سینما شده که خانواده‌ها را بعضا، نگران می‌کند یا در برخی سریال‌های خانگی هم دیده می‌شود.»

پیش از او نیز، رئیس سازمان صدا‌وسیما ضمن انتقاد از فیلم‌نامه‌هایی که پیش‌تر تایید شده است، اظهار داشت در بخش نمایش خانگی در دولت قبل فیلم‌ها و سریال‌هایی مجوز گرفته‌اند که وقتی فیلم‌نامه‌شان را می‌خوانیم، دچار حیرت می‌شویم چه برسد به اینکه این آثار ساخته شوند، در چنین شرایطی مسئولان سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه ارزشی و انقلابی مجبورند فیلم‌هایی را اکران کنند که ذاتاً با آن هم‎سو نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیمان جبلی در ادامه گفت: «سال‌ها منتظر این فرصت بودیم که سینما و تلویزیون از لحاظ اهداف فرهنگی و انقلابی یکسان شود. بیش از دو تا سه دهه است که این همگرایی میسر نشده بود. نگاه ارزشی در دولت و دستگاه‌های اجرایی سازمان سینمایی و نوع نگاه تحولی در صدا و سیما، باعث شده تا یک اتمام حجتی برای همه ما ایجاد شود.»

نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب سعی داشتند تا به‌طور ایدئولوژیک سبک خاصی از زندگی را تبلیغ کنند و در کنار فشارهای نهادهای نظامی و انتظامی، مردم را ملزم کنند تا نوع خاصی از زندگی را انتخاب کنند. هر اقدامی در جهت مخالف نظر حکومت نیز «اباحه‌گری و هنجار شکنی» نامیده می‌شود.

صداوسیما، همچنان مهم‌ترین ارگان تبلیغاتی رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، هرچند بر اساس یک نظرسنجی که ایسپا، در ابتدای مهر سال جاری منتشر کرد، مخاطبان این رسانه، در سه سال اخیر ۱۵ درصد کاهش داشته و به حدود ۴۲ درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش، گروه سنی بالای پنجاه سال، مهم‌ترین مخاطبان صدا و سیما هستند و گروه سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال که بزرگ‌ترین گروه سنی کشور را تشکیل می‌دهند، علاقه‌ به‌مراتب کمتری برای استفاده از صدا و سیما به‌عنوان منبع کسب اخبار دارند و در مقابل، از اینترنت و شبکه‌های مجازی برای مطلع شدن از اخبار و رویدادها بهره می‌برند.

بسیاری از وب‌سایت‌های خبری در ایران فیلتر شده‌اند. تمامی شبکه‌های اجتماعی به جز اینستاگرام نیز در ایران فیلتر هستند، با این همه، کاربران به صورتی گسترده با استفاده از فیلترشکن، فیلترینگ را دور می‌زنند.

عملکرد صدا وسیما در سال‌های اخیر همواره مناقشه برانگیز بوده است. علاوه بر عدم استقبال مردم از آنچه «رسانه ملی» خوانده می‌شود، اصلاح‌طلبان جمهوری اسلامی نیز این رسانه را به جانب‌داری یک‌سویه از اصولگرایان مورد حمایت علی خامنه‌ای متهم می‌کنند.

بیشتر از فرهنگ و هنر