گندم اهدایی هند از بندر عطاری-واگه به افغانستان فرستاده می‌شود

برنامه جهانی غذا بر روند انتقال ۵۰ هزار تن گندم اهدایی هند به مردم افغانستان نظارت می‌کند

در انتقال محموله‌های گندم اهدایی هند به مردم افغانستان، از هزاران کامیون استفاده خواهد شد - SAEED KHAN / AFP

روزنامه «تایمز آف ایندیا» (رسانه هندی) روز یک‌شنبه، سوم بهمن گزارش داد که دولت‌های هند و پاکستان بالاخره در مورد انتقال ۵۰ هزار تن گندم اهدایی هند به مردم افغانستان توافق کردند و نخستین محموله قرار است اوایل فوریه وارد افغانستان شود. بر اساس این گزارش، دولت‌های هند و پاکستان پس از گفت‌وگوهای طولانی و با گذشت حدود پنج ماه توافق کردند که گندم اهدایی به مردم افغانستان از بندر عطاری واگه و با نظارت برنامه جهانی غذا (WFP) به افغانستان منتقل شود. بندر عطاری واگه، یک بندر رسمی میان هند و پاکستان در قسمت شهرهای امریتسار و لاهور است که بخشی از ترددهای تجاری میان دو کشور در همین بندر انجام می‌شود.

در انتقال محموله‌های گندم اهدایی هند به مردم افغانستان، از هزاران کامیون استفاده خواهد شد و کامیون‌ها پس از عبور از بندر عطاری واگه و بندر تورخم وارد شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان می‌شوند. مسئولان برنامه جهانی غذا در کشورهای هند، پاکستان و افغانستان بر روند انتقال این گندم‌ها به افغانستان و همچنین توزیع آن در میان نیازمندان نظارت خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ که قطع شدن کمک‌های خارجی به افغانستان را به دنبال داشت، شماری از دولت‌های منطقه و جهان، بسته‌های کمکی‌ برای مردم افغانستان و برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی به آن کشور ارسال کردند. دولت هند نیز حدود پنج ماه قبل اعلام نمود که ۵۰ هزار تن گندم، یک‌میلیون دوز واکسن کرونا، مقداری کمک‌های بهداشتی و سرپناه به افغانستان می‌فرستد.

به دلیل قطع شدن پرواز‌ها میان کابل و دهلی پس از ۲۴ مرداد و همچنین نبود راه دریایی میان هند و افغانستان، مسیر‌های زمینی و هوایی برای انتقال کمک‌های هند به افغانستان مسدود شدند. بخشی از تجهیزات و داروی موردنیاز بیمارستان ایندرا گاندی در کابل و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در ماه دسامبر و اوایل ژانویه با هواپیماهای کام ایر که یک شرکت خصوصی در افغانستان است، به کابل فرستاده شد، اما دولت پاکستان در این مدت با انتقال محموله‌های گندم از راه زمینی آن کشور موافقت نکرد.

درحالی‌که در پنج ماه گذشته به دلیل گسترش فقر، بیکاری، بالا رفتن قیمت مواد خوراکی و کمبود شدید دارو در افغانستان، نگرانی از وقوع فاجعه انسانی بالا بود‌، اما دولت پاکستان به دلیل تنش‌های مداوم با دولت هند از انتقال محموله‌های گندم اهدایی هند به افغانستان از داخل خاک پاکستان جلوگیری کرد.

به نظر می‌رسد سازمان ملل و برنامه جهانی غذا که اکنون بر روند انتقال گندم به افغانستان نظارت می‌کند در این توافق میانجی بوده‌اند.