سقوط بهای رمزارز، کاهش ثروت ایلان ماسک و جف بیزوس

هفته جاری بدترین هفته بازار سهام از زمان سقوط آن طی همه‌گیری کرونا بود

ارزش دارایی ایلان ماسک و جف بیزوس کاهش پیدا کرده است - AFP

کاهش ارزش سهام حوزه فناوری و رمزارز هفته پیش به سرمایه چند تن از ثروتمندترین مردان دنیا ضربه وارد کرد.

به گزارش بلومبرگ، سرمایه ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت‌های تسلا و اسپیس اکس ۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و دارایی جف بیزوس، موسس آمازون ۲۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. سرمایه چنگ‌پنگ ژائو، بنیان‌گذار بایننس ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و دارایی مارک زاکربرگ، مالک فیس‌بوک ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کم شد.

هفته جاری بدترین هفته بازار سهام از زمان سقوط آن از آغاز همه‌گیری کرونا تا کنون بود.

در این میان شرکت‌های بزرگی ضرر کرده‌اند. ارزش سهام پلوتون به زیر قیمت عرضه اولیه رسیده و ارزش سهام نتفلیکس گرفتار شدیدترین سقوط یک دهه اخیر شده است. سهام تراشه‌سازان نیز دچار مشکل شده است.

ارزش سهام بورس نزدک او‌ام‌اکس در حوزه فناوری در هفته گذشته تا پایان روز جمعه (اول بهمن) ۷.۶ درصد سقوط کرد که این بیشترین کاهش آن از ماه مارس ۲۰۲۰ تاکنون بوده است. هفته پیش چهارمین هفته پیاپی نیز بود که این شاخص کاهش یافت. این طولانی‌ترین دوره کاهشی این شاخص در ۹ ماه اخیر بوده است.

با توجه به برگزاری نشستی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آینده،‌ پیش‌بینی می‌شود خزانه فدرال نرخ بهره را افزایش دهد. سرمایه‌گذاران امیدوارند بانک مرکزی در مورد برنامه افزایش نرخ سود اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتری به آنان بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود نوسانات بازار بورس در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد و شرکت‌هایی همچون اپل، مایکروسافت، آی‌بی‌ام، اینتل و تسلا کاهش‌هایی در درآمدهای عمده‌ خود گزارش بدهند.

ارزش رمزارزها این هفته هم سقوط کرد، به‌طوری‌که ارزش بیت‌کوین به پایین‌ترین حد در شش ماه گذشته رسید و ارزش سایر دارایی‌های دیجیتالی نیز سقوط کرد.

بازارهای رمزارز پیش‌ازاین هم دستخوش فروپاشی چشم‌گیری شده بود و از دست رفتن صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاران در هفته گذشته به آن دامن زده است.

ارزش بیت‌کوین طی هفته گذشته ۱۶.۸ درصد سقوط کرده است و افت ارزش سایر رمزارزها حتی شدیدتر بوده است به‌طوری‌که ارزش اتریوم ۲۵ درصد کاهش یافت.

امسال پیشاپیش بدترین آغاز سال برای بیت‌کوین در طول تاریخ آن بوده است و درحالی‌که در ماه نوامبر قیمت آن به مبلغ بی‌سابقه حدود ۶۸ هزار دلار رسیده بود اکنون کم‌تر از ۳۵ هزار دلار ارزش دارد.

طبق نمایه میلیاردرهای بلومبرگ ارزش دارایی آقای ماسک ۹ درصد کاهش یافته است، اما همچنان با فاصله زیادی صدرنشین فهرست ثروتمندترین‌های جهان است و ارزش کل دارایی‌های او ۲۴۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.

جایگاه دوم از آن آقای بیزوس است که ارزش کل ثروت او ۱۶۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است. بلافاصله بعد از او هم برنار آرنو، سلطان خرده‌فروشی کالاهای تجملی فرانسه با ثروت ۱۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرار دارد که برای پایین کشیدن موسس آمازون از جایگاه دوم خیز برداشته، زیرا تنها فرد در میان ۱۰صدرنشین است که طی هفته گذشته ارزش خالص دارایی‌های او کاهش نیافته است.

بیل گیتس، موسس مایکروسافت با ۱۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در جایگاه چهارم و لری پیج از گوگل با ۱۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جایگاه پنجم قرار دارند.

© The Independent

بیشتر از جهان