هم‌زمان با شیوع اومیکرون در ایران، فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها حضوری شد

فعالیت حضوری مدارس در شرایطی است که بستری کودکان زیر ۱۰ سال براثر کرونا در ایران افزایش داشته است

فعالیت دانشگاه‌ها برای ترم بهمن شکل جدی به خود گرفته است - ویکی‌گرام

درحالی‌که کارشناسان بهداشت و درمان درمورد خطر بروز پیک ششم کرونا ناشی‌از شدت‌گرفتن سویه اومیکرون در ایران خبر می‌دهند، تصمیم سیاست‌گذاران بر حضوری شدن مراکز آموزشی شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، با صدور ابلاغیه‌ای خطاب به وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش‌وپرورش و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بازگشایی کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و مدارس را خواستار شد.

در این ابلاغیه آمده است: «پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ رئیس‌جمهوری، کلاس‌های درس تمامی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش به‌ویژه برگزاری امتحانات و دفاع پایان‌نامه‌های تحصیلی باید به‌صورت حضوری برقرار شود.» پس‌ازاین ابلاغیه، حالا فعالیت حضوری دانشگاه‌ها برای ترم بهمن شکل جدی به خود گرفته است، اما نحوه برخورد با دانشجویانی که واکسن دریافت نکرده‌اند، مشخص نیست.

حضوری‌شدن آموزش در شرایطی در ایران با جدیت تمام پیگیری می‌شود که به نظر می‌رسد پیش‌نیازهای مراقبتی لازم برای حفاظت در برابر کرونا وجود ندارد و این موضوع خانواده‌ها را نگران کرده است.

وزارت بهداشت آمار رعایت پروتکل‌های ضدکرونا در ایران را در صدمین هفته همه‌گیری، روز یکشنبه، سوم بهمن‌ماه، منتشر کرد که نشان می‌دهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی روی مرز ۵۸ درصد قرار گرفته و مدارس در رتبه چهارم اخطارهای کرونایی قرار دارند. آمار افراد واکسینه‌شده نیز نشان می‌دهد تنها ۱۴ درصد افراد واکسیناسیون کامل سه دوره‌ای انجام داده‌اند و واکسینه کردن کودکان هنوز شروع نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که در بسیاری از کشورها، حتی کشورهای درحال‌توسعه ازجمله هند، واکسیناسیون کودکان از مدت‌ها پیش آغاز شده است، در ایران بعد از رایزنی‌های فراوان، روز دوم بهمن، ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد که واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال در سراسر کشور به‌صورت پلکانی و با رضایت والدین آغاز می‌شود. بااین‌حال در خبر دیگری، استاندار تهران اعلام کرد که تصمیم ستاد ملی کرونا برای واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ ساله است و هنوز اشاره‌ای به نوع واکسن کرونای مورداستفاده در این گروه سنی نشده است.

از سوی دیگر فرمانده عملیات مقابله با کرونای استان تهران روز دوم بهمن از افزایش ابتلا و بستری کودکان زیر ۱۰ سال به کرونا خبر داد. علیرضا زالی به ایسنا گفت: «نتایج مطالعات داخل کشور نشان می‌دهد ۴۳ درصد کودکانی که در حال حاضر به‌دلیل کووید ۱۹ بستری شده‌اند فاقد بیماری‌های زمینه‌ای بودند درحالی‌که این موضوع درگذشته متفاوت بود.»

قرار گرفتن چنین آماری در کنار گفته‌های سایر متخصصان مبنی بر فراوانی اومیکرون در ایران، نگران‌کننده‌تر می‌شود. روز دوم بهمن، حمید سوری، اپیدمولوژیست در گفتگو با ایسنا تاکید کرد که «بر اساس یک تحقیق میدانی کوچک مشخص شد ۶۰ درصد کسانی که به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و تست مثبت داشتند، به اومیکرون مبتلا بودند و در جمعیت عمومی هم از نمونه‌های گرفته‌شده بین ۳ تا ۵ درصد اومیکرون مثبت بوده‌اند که حاکی از روند افزایشی ابتلا به این سویه است».

تاکنون در ایران ۶۰ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۴۵۲ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۵۷۳ نفر دوز دوم و تنها ۱۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۹۹ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

به گفته کارشناسان، بخشی از مراجعه نکردن مردم برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا به سرازیر شدن واکسن‌های تولید داخل به مراکز بهداشتی و بی‌اعتمادی به این واکسن‌ها برمی‌گردد. با این‌وجود، مشخص نیست که چقدر خانواده‌ها نسبت به واکسینه‌شدن فرزندانشان با این نوع واکسن‌ها تمایل داشته باشند و آن‌ها را مهیای حضور در کلاس‌های آموزشی کنند.