بریتانیا: مسکو به‌دنبال به قدرت رساندن دست‌نشانده خود در اوکراین است

انتشار مسائل اطلاعاتی رویه معمول نیست و این جزئیات تنها برای جلوگیری از تجاوز روسیه از حالت طبقه‌بندی خارج شده است

روسیه خواستار توقف گسترش ناتو به سمت شرق و تعهد برای نپیوستن اوکراین به ائتلاف نظامی غربی است -AFP

بریتانیا روز شنبه کرملین را متهم کرد که به دنبال انتصاب یک رهبر طرفدار روسیه در اوکراین است و گفت افسران اطلاعاتی روسیه با تعدادی از سیاستمداران سابق اوکراین برای طراحی تهاجم نظامی در تماس بوده‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا شواهدی برای ادعاهای مطرح‌شده ارائه نکرده است. در مقابل، مسکو تاکید کرده است که هیچ برنامه‌ای برای حمله ندارد.

به گزارش رویترز، بریتانیا اعلام کرده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد دولت روسیه یوهان مورایف، نماینده سابق پارلمان اوکراین را به‌عنوان نامزد بالقوه برای رهبری بعدی اوکراین در نظر گرفته است.

در همین رابطه مورایف به روزنامه بریتانیایی آبزرور گفت: «به نظر می‌رسد وزارت خارجه بریتانیا گیج شده است. این ادعاها منطقی نیست. من از سفر به روسیه محروم هستم. حتی پول شرکت پدرم نیز در آنجا مصادره شده است.»

مورایف، ۴۵ ساله، یک سیاستمدار طرفدار روسیه است که با ادغام اوکراین با غرب مخالف است. بر اساس نظرسنجی اندیشکده مرکز رازومکوف که در دسامبر ۲۰۲۱ انجام شد، او با ۶.۳ درصد حمایت در رتبه هفتم در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ قرار گرفته است.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، در حساب توییتر خود نوشت: «ما توطئه کرملین برای استقرار رهبری طرفدار روسیه در اوکراین را تحمل نخواهیم کرد. کرملین می‌داند که تهاجم نظامی یک اشتباه بزرگراهبردی خواهد بود و بریتانیا و شرکای ما هزینه سنگینی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد.»

یک منبع وزارت خارجه بریتانیا به خبرگزاری رویترز گفت که انتشار مسائل اطلاعاتی رویه معمولی نیست و این جزئیات تنها پس از بررسی دقیق برای جلوگیری از تجاوز روسیه از حالت طبقه‌بندی خارج شده است.

در سوی مقابل، وزارت خارجه روسیه این اظهارات را «اطلاعات نادرست» خواند و بریتانیا و ناتو را به «تشدید تنش‌ها» بر سر اوکراین متهم کرد. این وزارتخانه در حساب کاربری خود در فیس بوک نوشت: «ما از بریتانیا می‌خواهیم که این قبیل فعالیت‌های تحریک‌آمیز را متوقف کند، از انتشار مزخرفات دست بردارد و درنهایت تلاش‌های خود را بر مطالعه تاریخ مغول-تاتار متمرکز کند».

ادعاهای بریتانیا یک روز پس از آن مطرح می‌شود که دیپلمات‌های ارشد ایالات‌متحده و روسیه نتوانستند پیشرفت بزرگی در مذاکرات برای حل بحران اوکراین ایجاد کنند؛ البته آن‌ها موافقت کردند که به گفت‌وگو ادامه دهند.

روسیه خواسته‌های امنیتی از ایالات‌متحده ازجمله توقف گسترش ناتو به سمت شرق و تعهد برای نپیوستن اوکراین به ائتلاف نظامی غربی را مطرح کرده است.

امیلی هورنای، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «این نوع توطئه عمیقا نگران‌کننده است. مردم اوکراین حق حاکمیت دارند و می‌توانند آینده خود را تعیین کنند و ما در کنار شرکای خود در اوکراین هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا که این هفته ۲۰۰۰ موشک و گروهی متشکل از مربیان نظامی را به اوکراین اعزام کرد، گفته است اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه سرویس‌های اطلاعاتی روسیه با «تعدادی» از سیاستمداران سابق اوکراین، ازجمله شخصیت‌های ارشد مرتبط با ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌ جمهوری سابق اوکراین، ارتباط دارند.

در بخشی دیگر از بیانیه وزارت خارجه بریتانیا آمده است: «برخی از این افراد با افسران اطلاعاتی روسیه که در حال حاضر در برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین مشارکت دارند، تماس دارند.»

یانوکوویچ در سال ۲۰۱۴ پس از سه ماه اعتراض مردمی علیه خود به روسیه گریخت و در سال ۲۰۱۹ به اتهام خیانت به‌طور غیابی به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، همچنین اعلام کرده که رهبر بریتانیا در حال برنامه‌ریزی برای تشدید فشار بر مسکو در این هفته از طریق فراخوان از همتایان اروپایی به‌منظور همراهی با ایالات‌متحده برای مقابله با تجاوز روسیه است.

بیشتر از جهان