عربستان به ائتلاف نظامی خلیج فارس پیوست

ریاض پس از حمله‌‌های روز شنبه به تاسیسات نفتی‌اش، تصمیم خود را نهایی کرد

Brendan Smialowski / AFP

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از منابع رسمی در وزارت دفاع از پیوستن این کشور به ائتلاف نظامی خلیج فارس خبر داد.

روز شنبه این هفته حمله‌های پهپادی و موشکی وسیع به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، تولیدات نفتی این کشور را به نصف کاهش داد. حوثی‌های یمن، گروه شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی مسئولیت این حمله‌ها را پذیرفته‌ است.

با این حال آمریکا ادعا می‌کند مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد، ‌ایران مسئول این حمله‌هاست. برخی مقامات آمریکایی نیز مدعی شده‌اند ماهواره‌های این کشور تصاویری به ثبت رسانده‌اند که نشان می‌دهد ایران در آستانه‌ حمله‌ها به تاسیسات نفتی عربستان،‌ پهپاد‌ها و موشک‌ها را در سایت‌هایی در داخل خاک خود آماده کرده است. برخی مقامات وزرات دفاع عربستان نیز اعلام کرده‌اند به زودی مدارکی در این زمینه ارایه می‌کنند. با این حال تهران این اتهام‌ها را رد می‌کند اما در عین حال از حق مشروع مردم یمن برای دفاع از خود حمایت کرده است. 

گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی حاکی از آن است که ریاض پس از این حمله‌ها تصمیم گرفته که به ائتلاف نظامی خلیج فارس ملحق شود.

وزارت دفاع عربستان می‌گوید هدف از این ائتلاف بین‌المللی که منطقه وسیعی از باب‌المندب تا دریای عمان و خلیج فارس را شامل می‌شود، حفاظت از کشتیرانی تجاری از طریق حفظ امنیت دریانوردی و آزادی رفت و آمد کشتی‌ها است، به نحوی که منافع کشورهای عضو تامین شود.

پادشاه عربستان سعودی در نشست‌های اضطراری مکه که در واکنش به افزایش تنش‌ها در خلیج فارس برگزار شد، از جامعه بین‌المللی خواسته بود به تامین امنیت دریانوردی و منابع انرژی در خلیج فارس کمک کنند. وزارت دفاع عربستان می‌گوید،‌تصمیم دولت پادشاهی سعودی برای پیوستن به این ائتلاف به دلیل حمایت از تلاش‌هایی است که برای مقابله با تهدید‌های متوجه کشتی‌رانی و دریانوردی امن در منطقه انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تا ساعاتی دیگر وارد ریاض می‌شود و تیمی از کارشناسان آمریکایی نیز برای بررسی لاشه پهپاد‌ها و موشک‌های استفاده شده در این حمله‌ها و شناسایی مبدا انجام این حملات در عربستان حضور دارند. 

ایالات متحده آمریکا پس از سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک برفراز تنگه هرمز در سی‌ام خرداد‌ماه سال جاری،‌ ایده ایجاد ائتلاف دریایی برای تضمین امنیت در خلیج فارس را به طور جدی‌تری دنبال کرد و مذاکره‌های فشرده‌تری برای شکل‌گیری این ائتلاف با متحدان خود انجام داد. آمریکا از همه کشورهای منطقه و هر کشوری که منافعی در خلیج فارس و انتقال امن انرژی از مسیر تنگه هرمز دارد،‌ می‌خواهد به این ائتلاف ملحق شوند. 

در بین کشورهای اروپایی، بریتانیا پس از توقیف نفتکش استنا ایمپرو در خلیج فارس (۳۰ تیر) از سوی سپاه، به این ائتلاف ملحق شد و اکنون با سه ناو خود در خلیج فارس، کشتی‌های دارای پرچم بریتانیا را هنگام عبور از تنگه هرمز اسکورت می‌کند. در بین کشورهای عربی تنها بحرین که به زودی میزبان اجلاسی با همین موضوع است، به طور رسمی به این ائتلاف پیوست. اما عربستان سعودی  و امارات متحده عربی با وجود سابقه تهدید نفتکش‌های‌شان در پنج ماه گذشته، به این ائتلاف ملحق نشدند. در ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال جاری انفجارهایی در چهار نفتکش متعلق به عربستان سعودی، امارات و نروژ در بندر فجیره رخ داد. 

اکنون با بالا گرفتن تنش‌ها عربستان به عنوان مهمترین متحد آمریکا در جمع کشورهای عربی به این ائتلاف پیوسته و انتظار می‌رود شمار دیگری از کشورهای عربی همسو با ریاض نیز از این الگو پیروی کنند.

در حال حاضر بریتانیا، استرالیا، اسرائیل، بحرین و عربستان سعودی به ائتلاف نظامی امنیت خلیج فارس تحت رهبری ایالات متحده ملحق شده‌اند.