روزنامه‌نگار معروف ترک به‌‌دلیل نقل یک ضرب‌المثل دستگیر شد

صدف کاباش متهم است به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، توهین کرده است

پلیس کاباش را حدود ساعت ۲ صبح بازداشت و بعد به دادسرای اصلی استانبول منتقل کرد‌ـ عکس از توییتر

صدف کاباش، روزنامه‌نگار و مجری معروف ترک، که در انتظار برگزاری دادگاه بود، روز شنبه ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) با حکم دادگاه زندانی شد. کاباش با استناد به قانونی که به‌موجب آن ده‌ها هزار نفر تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند، به توهین به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، متهم است.

به گزارش سی‌ان‌ان ترک، پلیس کاباش را حدود ساعت ۲ صبح بازداشت و بعد به دادسرای اصلی استانبول منتقل کرد و دادگاه حکم به دستگیری‌اش داده است.

توهین یادشده در قالب یک ضرب‌المثل بوده است که کاباش هم در یک کانال تلویزیونی منتقد دولت و هم در حساب توییترش نقل کرده بود، که انتقاد شدید مقام‌های دولتی را در پی داشت. کاباش این ضرب‌المثل را نقل کرده بود که «وقتی گله وارد قصر می‌شود، آن‌ها شاه نمی‌شوند بلکه قصر طویله می‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فخرالدین آلتون، رئیس دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری، در توییتر نوشت: «احترام به دفتر ریاست‌جمهوری احترام به کشور است... توهین‌های سخیفی را که به رئیس‌جمهوری و دفترش شد، محکوم می‌کنم.»

مردان یاناردا، سردبیر شبکه تله۱، که اظهارنظر کاباش از این شبکه تلویزیونی پخش شد، دستگیری این روزنامه‌نگار را به‌شدت محکوم کرد. او در توییتر نوشت: «بازداشت شبانه او در ساعت ۲ صبح به‌دلیل نقل یک ضرب‌المثل، پذیرفتنی نیست. این برخورد تلاشی است برای ارعاب روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها و جامعه.»

بر اساس قانون ترکیه، توهین به رئیس‌جمهوری بین یک تا چهار سال زندان در پی دارد. در هفت سالی که از ریاست‌جمهوری اردوغان می‌گذرد، هزاران نفر به اتهام توهین به او تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

بنا بر آمار وزارت دادگستری ترکیه، در سال ۲۰۲۰، در ارتباط با این اتهام، ۳۱ هزار و ۲۹۷ تحقیق صورت گرفت، ۷۷۹۰ پرونده تشکیل شد و ۳۳۲۵ مورد به صدور حکم منجر شد. البته این آمار نسبت به سال ۲۰۱۹ اندکی کاهش داشته است.

از سال ۲۰۱۴ که اردوغان به ریاست‌جمهوری رسید، ۱۶۰ هزار و ۱۶۹ مورد توهین به رئیس‌جمهوری بررسی شده، ۳۵ هزار و ۵۰۷ پرونده تشکیل شده و ۱۲ هزار و ۸۸۱ حکم صادر شده است.

بیشتر از جهان