یک فرمانده «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» در افغانستان کشته شد

این فرد وظیفه جمع‌آوری پول برای ارتش آزادی‌بخش بلوچستان را برعهده داشت و اسلحه از افغانستان به پاکستان قاچاق می‌کرد

مهندس رزاق مسئولیت حمله انتحاری سال ۲۰۱۱ در کویته پاکستان را نیز برعهده گرفته بودـ BANARAS KHAN / AFP

روز شنبه ۲۲ ژانویه (۲ بهمن)، شبکه ای‌آر‌آی پاکستان از کشته شدن یک فرمانده «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» به‌دلیل اختلاف‌های مالی، در افغانستان خبر داد. فرد یادشده مهندس رزاق نام دارد و از اهالی منطقه احمدوال نوشکی بلوچستان پاکستان بوده است که از چندی پیش، در افغانستان زندگی می‌کرد. 

شبکه خبری ای‌آر‌آی به نقل از منابع آگاه نوشت که مهندس رزاق وظیفه جمع‌آوری پول برای ارتش آزادی‌بخش بلوچستان را برعهده داشت و اسلحه از افغانستان به پاکستان قاچاق می‌کرد. این منابع همچنین گفته‌اند که مهندس رزاق علاوه‌بر مشارکت در اقدام‌های تروریستی، مسئولیت حمله انتحاری در کویته پاکستان در سال ۲۰۱۱ را نیز بر عهده گرفته بود. تاکنون مشخص نشده است که این فرد کلیدی ارتش آزادی‌بخش بلوچستان چگونه و در کدام‌یک از شهرهای افغانستان کشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان یکی از گروه‌های تجزیه‌طلب در پاکستان است که برای جدایی ایالت بلوچستان از خاک پاکستان تلاش می‌کند. ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹، این گروه را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کرد. بریتانیا، اتحادیه اروپا و پاکستان نیز آن را به‌عنوان گروهی تروریستی می‌شناسند. تا پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، تصور می‌شد که مقر اصلی این گروه در قندهار افغانستان باشد، اما اکنون فرماندهان آن از قندهار متواری شده‌اند و در مناطق مرزی میان پاکستان، افغانستان و ایران به‌ سر می‌برند.

دولت پاکستان در سال‌های گذشته بارها نهادهای دولت‌های‌ پیشین افغانستان از جمله اداره امنیت ملی را به حمایت از جدایی‌طلبان بلوچ در پاکستان متهم می‌کرد، اما دولت‌های پیشین افغانستان همواره این اتهام‌ها را رد کرده بودند.

با این حال، این نخستین بار نیست که فرمانده یک گروه تروریستی پاکستانی در افغانستان کشته می‌شود. در ۱۰  ژانویه سال جاری میلادی نیز خالد بلتی مشهور به محمد خراسانی، سخنگوی «تحریک طالبان پاکستان»، در استان ننگرهار افغانستان کشته شد. رسانه‌های پاکستانی او را بزرگ‌ترین تروریست تحت‌ تعقیب پاکستان خواندند. 

محمد خراسانی که به مواضع ضدپاکستانی‌اش شهرت داشت، در سال ۲۰۱۴، پس از شهیدالله شهید، به سمت سخنگویی «تحریک طالبان پاکستان» گمارده شد. او همچنین مسئول ادغام جناح‌های آن گروه بود.