حباب‌های ماندگار فرانسوی

فیزیکدانان فرانسوی راهی برای افزایش طول عمر حباب‌ها کشف کردند

حباب‌های اکتشافی غلظت بالایی از گلیسرول دارند- Getty Image Via Canva

به گزارش خبرگزاری ان‌بی‌سی، فیزیکدانان فرانسوی راهی برای افزایش طول عمر حباب‌ها کشف کردند و حبابی ساختند که قابلیت ماندگاری بیش از یک سال دارد و کره آن تا ۴۶۵ روز ماندگار بوده است.

فیزیکدانان دانشگاه لیل در مطلبی که روز سه‌شنبه ۱۸ ژانویه، در نشریه «ژورنال بررسی فیزیکی مواد سیال» (journal Physical Review Fluids) منتشر شد، شرح دادند که می‌شود طول عمر یک حباب زودگذر و شکننده را تا بیش از ۴۶۵ روز افزایش داد. در وضعیت عادی، حباب‌هایی که در حمام یا با مایع ظرفشویی ایجاد می‌شوند، به دلیل قوه جاذبه یا تبخیر آب درون کره، خیلی زود از بین می‌روند، اما این حباب‌های جدید دارای ‌غلظت بالایی از گلیسرول‌اند که ترکیبی بسیار مقاوم در برابر ترکیدن حباب است.  ظاهرا یکی از حباب‌ها تا ۴۶۵ روز  سالم باقی مانده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گلیسرول میل ترکیبی شدیدی با آب دارد و به جذب آب از هوا معروف است. به باور تیم پژوهشی، جذب آب باعث جبران تبخیر می‌شود.

لیف ریستروف، استاد ریاضی دانشگاه نیویورک، که در دینامیک سیالات تخصص دارد و مطالعات بسیاری در علم حباب‌ها داشته است، می‌گوید: «می‌توانم تصور کنم که جلوگیری از تبخیر می‌تواند کاربردهای عملی زیادی داشته باشد. زره کردن یا مقاوم کردن قطرات کوچک در ذرات معلق در هوا و اسپری‌ها می‌تواند برای ماندگاری بیشتر آن‌ها در هوا مفید باشد؛ درست مثل اسپری‌های تنفسی.» 

از رکوردهای مرتبط با حباب‌ها در مجموعه رکوردهای جهانی گینس می‌توان به بزرگ‌ترین حباب آدامس (به قطر ۵۰ سانتیمتر)،  بلندترین حباب (با ارتفاع ۱۰ متر و ۷۴ سانتیمتر)، و مرتفع‌ترین حباب (حدود ۳۲ متر) اشاره کرد. حال باید دید که این ابَرحباب فرانسوی چه زمانی رکورد جهانی خود را ثبت می‌کند.     

بیشتر از زندگی