امیرعبداللهیان: «همکاری‌ ممتاز» در روابط تازه تهران-مسکو

ارتقا و توسعه همکاری‌های راهبردی هسته‌ای دو کشور یکی از مهم‌ترین موضوع‌های موردبحث روز چهارشنبه ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین بوده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- ATTA KENARE / AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، که همراه ابراهیم رئیسی به روسیه رفته و روز گذشته در مسکو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، دیدار کرده بود، روز جمعه در پیامی در توییتر، این گفت‌وگوها را «مهم» توصیف کرد.

به نوشته او، دو طرف «از همکاری ایران و روسیه در تسریع ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید در ایران و توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها در سایه توافق‌های اخیر روسای‌جمهوری دو کشور گرفته تا توجه به امور کنسولی اتباع دو کشور» گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه دولت رئیسی اضافه کرد: «در فصل نوین مناسبات، همکاری‌های ممتازی رقم خواهد خورد.»

هم‌زمان، خبرگزاری فارس در روز جمعه، از قول معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با پرس تی‌وی، نوشت که مذاکره ایران و روسیه برای ساخت واحد‌های جدید نیروگاه اتمی بوشهر در حال برگزاری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، بهروز کمالوندی در این مصاحبه گفته که ارتقا و توسعه همکاری‌های راهبردی هسته‌ای دو کشور یکی از مهم‌ترین موضوع‌های موردبحث روز چهارشنبه ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین بوده است.

کمالوندی در ادامه توضیح داد: «فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به دو بخش انرژی و غیرانرژی تقسیم می‌شود و در هر دو زمینه، همکاری‌های بین تهران و مسکو خوب پیش می‌رود.»

او خاطرنشان کرد که همکاری دو کشور برای احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در جهت برنامه جمهوری اسلامی ایران برای تولید حداقل ۱۰هزار مگاوات برق با استفاده از انرژی هسته‌ای، در جریان است و فرایند اجرای این پروژه علی‌رغم تاخیر در پرداخت‌های مالی، بر اساس برنامه و تقریبا بدون‌تاخیر در حال انجام است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به برنامه جمهوری اسلامی برای تولید حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای، گفت: «طرف روسی می‌تواند برای تحقق این امر و تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در ایران نقش مهمی ایفا کند.»

بهروز کمالوندی افزود: «هر یک از پروژه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای به تنهایی پنج میلیارد دلار ارزش دارند و بدین ترتیب، همکاری در این حوزه بخش مهمی از روابط اقتصادی دو کشور را در بر می‌گیرد.»