ایران صدور گاز به ترکیه را در حجمی اندک از سر گرفت

فشار پایین و مقدار کم گاز انتقالی از ایران، شبکه گاز ترکیه را با اختلال مواجه کرده است

خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه در بازرگان در مرز ایران و ترکیه - AFP PHOTO/STR

مسئولان بخش انرژی ترکیه می‌گویند که ایران صدور گاز به آن کشور را با فشار پایین، از سر گرفته است.

به گزارش رویترز، این مسئولان که نخواستند نامشان برده شود، گفتند که ایران از روز جمعه انتقال روزانه دو میلیون مترمکعب گاز به ترکیه را از سر گرفته است؛ این در حالی است که میزان معمول گاز تحویلی قبلا ۲۸ میلیون مترمکعب در روز بود.

شرکت ملی گاز ایران نیز روز جمعه اعلام کرد: «صادرات گاز به ترکیه که دیروز (۳۰ دی‌ماه) و در پی بروز نشت گاز در ایستگاه طرف ترکیه، به حال تعلیق درآمده بود، از سر گرفته شد.»

به گزارش خبرگزاری نفت ایران (شانا)، دلیل توقف صادرات گاز به ترکیه برای مدتی کوتاه این بود که «ایستگاه تقویت فشار در ترکیه باید تغییر‌هایی را ایجاد می‌کرد تا بتواند با کاهش فشار، گاز را دریافت کند.»

مسئولان بخش گاز ترکیه به رویترز گفتند که فشار پایین و مقدار کم گاز انتقالی از ایران، شبکه گاز ترکیه را با اختلال مواجه کرده است.

وزیر انرژی ترکیه روز پنجشنبه گفت که برق واحدهای صنعتی و گاز مصرفی نیروگاه‌های برق را به طور مقطعی و محدود قطع خواهد کرد. دلیل این اقدام قطع ۱۰ روزه صادرات گاز ایران به ترکیه است که دلیل آن مشکلات فنی اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت انرژی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تدابیر احتیاطی در پیش گرفته است تا مصرف‌کنندگان از قطع گاز آسیب نبینند.

به گزارش رویترز، مسئولان ترکیه به نیروگاه‌های گازسوز این کشور دستور داده‌اند مصرف گاز خود را تا ۴۰ درصد کاهش دهند.

از شرکت‌های توزیع گاز طبیعی ترکیه هم خواسته شده است تحویل گاز به مصرف‌کنندگان عمده -به جز برای مصارف گرمایشی- را تا ۶۰ درصد کم کنند.

مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها از این کاهش تامین گاز معاف خواهند بود.

ترکیه برای تامین گاز موردنیاز خود تقریبا به طور کامل به واردات از روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان وابسته است. در ده ماهه نخست سال ۲۰۲۱، جمهوری اسلامی ایران به‌تنهایی ۱۶ درصد از نیاز ترکیه به گاز طبیعی را تامین کرد.

به دلیل افزایش جهانی بهای سوخت و کاهش ۴۴ درصدی ارزش لیره نسبت به دلار آمریکا در سال ۲۰۲۱، تعرفه‌های برق و گاز در ترکیه به‌شدت بالا رفته؛ به طوری که اخیرا بهای برق برای مصرف‌کنندگان تجاری پرمصرف ۱۲۵ درصد و برای مصارف خانگی ۵۰ درصد افزایش یافته است.

در ماه ژانویه ۲۰۲۲ نیز بهای گاز برای مصارف خانگی در ترکیه، ۲۵ درصد و برای مصارف صنعتی، ۵۰ درصد بالا رفت. این افزایش بها برای واحدهای تولید برق،‌ ۱۵ درصد بوده است.

بیشتر از اقتصاد