میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، کشنده‌تر از اچ‌آی‌وی و مالاریا

صدها هزار نفر از عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه که پیش‌تر قابل‌درمان بودند می‌میرند

حدود ۴۰۰ هزار مورد مرگ‌ ناشی از مقاومت دارویی در برابر عفونت‌های تنفسی تحتانی مانند ذات‌الریه بوده است - Raul ARBOLEDA / AFP

مطالعه جدید بزرگی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ حداقل ۱.۲۷ میلیون نفر بر اثر عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک جان خود را از دست دادند.

این تجزیه و تحلیل از ۲۰۴ کشور نشان داد که مقاومت ضد میکروبی، «ای‌ام‌آر» (AMR)، در حال حاضر سالانه بیشتر از اچ‌آی‌وی (۸۶۰هزار ) یا مالاریا (۶۴۰هزار) آدم می‌کشد.

پروفسور کریستوفر موری از موسسه سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن گفت: «داده‌های جدید مقیاس واقعی مقاومت ضدمیکروبی در سراسر جهان را نشان می‌دهد و نشانه روشنی است که ما باید برای مبارزه با این تهدید همین‌حالا اقدام کنیم.»

این تجزیه و تحلیل که در «لنست» منتشر شده است، نشان می‌دهد که در حال حاضر صدها هزار مرگ به علت عفونت‌های رایجی که پیش‌تر قابل‌درمان بودند، مانند ذات‌الریه، رخ می‌دهند؛ به این دلیل که باکتری‌های ایجادکننده آن‌ها در برابر درمان مقاوم شده‌اند.

مطالعه جدید تحقیقات جهانی درباره مقاومت ضد میکروبی (GRAM) بار بیماری را به دو صورت تخمین زد: مرگ‌هایی که اگر عفونت‌ها قابل درمان دارویی بودند، اتفاق نمی‌افتادند و مرگ‌های مرتبط با ای‌ام‌آر (مقاومت ضدمیکروبی).

بر اساس این تحلیل، در سال ۲۰۱۹، ای‌ام‌آر به طور مستقیم مسئول حدود ۱.۲۷ میلیون مرگ‌ در سراسر جهان است و با ۴.۹۵ میلیون مورد مرگ‌ مرتبط است.

مشخص شد که کودکان خردسال به طور ویژه در معرض خطر ابتلا به مقاومت ضدمیکروبی‌اند؛ به طوری که حدود یک مورد از هر پنج مورد مرگ‌ومیر در سال ۲۰۱۹ مربوط به ای‌ام‌آر در کودکان زیر پنج سال است.

حدود ۴۰۰ هزار مورد مرگ‌ ناشی از مقاومت دارویی در برابر عفونت‌های تنفسی تحتانی مانند ذات‌الریه بود؛ در حالی که بیش از ۱.۵ میلیون مورد با ای‌ام‌آر همراه بود.

مقاومت دارویی در عفونت‌های جریان خون که می‌تواند به بیماری سپسیس منجر شود، عامل مرگ حدود ۳۷۰ هزار نفر و نزدیک به ۱.۵ میلیون مورد مرگ‌ مرتبط شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور موری گفت: «برآوردهای قبلی ۱۰ میلیون مرگ سالانه در اثر مقاومت ضد میکروبی تا سال ۲۰۵۰ را پیش‌بینی کرده بود، اما اکنون به طور قطع می‌دانیم که در حال حاضر بسیار بیشتر از آنچه قبلا فکر می‌کردیم، به این رقم نزدیک شده‌ایم.»

«اگر بخواهیم در رقابت با مقاومت ضد میکروبی پیشرو باشیم، باید از این داده‌ها برای اقدام صحیح و هدایت نوآورانه استفاده کنیم.»

مرگ و میر ناشی از ای‌ام‌آر به طور مستقیم در جنوب صحرای آفریقا ۲۴ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و در جنوب آسیا ۲۲ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر برآورد شده است. در کشورهای با درآمد بالا، مقاومت ضدمیکروبی مستقیما به ۱۳ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر منجر شده است.

مقاومت دارویی تنها در شش پاتوژن، از جمله ای‌کولای و اس‌نومونیا مستقیما به مرگ ۹۲۹ هزار نفر منجر شد و با ۳.۵۷ میلیون مرگ‌ مرتبط همراه بود. یک ترکیب پاتوژن-دارو شامل استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین یا MRSA به طور مستقیم به بیش از ۱۰۰ هزار مرگ در سال ۲۰۱۹ منجر شد.

دکتر رمانان لاکسمینارایان، از مرکز دینامیک، اقتصاد و سیاست‌گذاری بیماری‌های ایالات متحده (CDDEP) که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: «در نهایت تصویر واضح‌تری از بار ای‌ام‌آر در حال ظهور است.»

او گفت مبلغی که در جهان برای مبارزه با ای‌ام‌آر هزینه می‌شود کمتر از پولی است که برای اچ‌آی‌وی هزینه می‌شود؛ در حالی که عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک اکنون افراد بیشتری را می‌کشند.

«این باید تغییر کند. هزینه‌ها باید در وهله اول برای پیشگیری از عفونت‌ها، اطمینان از استفاده مناسب و عاقلانه از آنتی‌بیوتیک‌های موجود و عرضه آنتی‌بیوتیک‌های جدید به بازار باشد.»

برای برآورد تاثیر ای‌ام‌آر در همه کشورها، از جمله آن‌هایی که داده‌ای ندارند، از مدل‌سازی آماری استفاده شده است. به این منظور از ۴۷۱ میلیون رکورد فردی به‌دست‌آمده از مرور نظام‌مند مقالات علمی، سیستم‌های بیمارستانی، سیستم‌های نظارت و سایر منابع داده استفاده شده است.

نویسندگان اذعان کردند که نتایج این مطالعه به دلیل کمبود داده در برخی از بخش‌های جهان، از جمله بسیاری از کشورهای با درآمد پایین و متوسط، محدود شده است. این بدان معنی است که در این تحلیل، فرضیات روش‌شناختی قوی صورت گرفته است.

© The Independent