وزیر خارجه آمریکا: زمان برای احیای برجام کم، اما پنجره فرصت هنوز باز است

مقام اروپایی: مذاکرات وین در «مسیر درست» حرکت می‌کند و توافق نهایی ممکن است در دسترس باشد

وزیر خارجه آمریکا گفت مذاکرات به «مرحله تعیین‌کننده» رسیده است-FABRICE COFFRINI / AFP

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه با اشاره به گفت‌وگوهای جاری با جمهوری اسلامی ایران برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، گفت برای رسیدن به توافق بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از تعهدات، زمان اندکی باقی است؛ با این حال هنوز پنجره فرصت برای رسیدن به این هدف باز است.

آنتونی بلینکن پس از دیدار با همتای روس خود در ژنو سوییس، در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت با سرگئی لاوروف درباره ایران نیز صحبت کرده است و گفت که توافق هسته‌ای برجام نمونه‌ای از همکاری واشنگتن و مسکو با یکدیگر در مورد مسائل امنیتی است.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از برجام از آوریل گذشته با هماهنگی و میانجی‌گری اتحادیه اروپا و حضور سایر طرف‌های توافق -روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان- در وین آغاز شد و دور هشتم آن همچنان در جریان است.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه مذاکرات به «مرحله تعیین‌کننده» رسیده است، بار دیگر هشدار داد که اگر در چند هفته آینده توافقی حاصل نشود، با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، بازگشت به توافق ۲۰۱۵ امکان‌پذیر نخواهد بود؛ زیرا منافعی را که در بر داشت، تامین نمی‌کند.

آنتونی بلیکن در ادامه تاکید کرد که با این حال، «پنجره فرصت» هنوز باز است؛ هر چند به گفته او «کوچک» است. او همچنین گفت که روسیه نیز در این نگرانی جامعه جهانی که باید ظرف چند هفته آینده توافقی در این زمینه حاصل شود، شریک است.

هم‌زمان در روز جمعه، خبرگزاری رویترز در گزارشی از قول یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که هویت او را مشخص نکرد، نوشت که مذاکرات وین در «مسیر درست» حرکت می‌کند و توافق نهایی ممکن است در دسترس باشد. با این حال او از زمان باقیمانده اندک ابراز نگرانی کرد.

این مقام ارشد اروپایی گفت: «احساس من این است که خیلی آهسته پیش می‌رویم. این یک اشتباه خیلی بزرگ خواهد بود که به دلیل زمان، نتوانیم به یک راه‌حل خوب برسیم... هنوز به نظرم یک توافق خواهیم داشت... و من فکر می‌کنم دیر یا زود حاصل شود.»