نروژ میزبان نشست سه‌روزه با حضور هیئت طالبان است

وزارت امور خارجه نروژ تاکید کرد این نشست‌ها به معنای دادن مشروعیت یا به رسمیت شناختن طالبان نیست

وزارت خارجه نروژ، روز دوشنبه ۱۷ ژانویه، با انتشار بیانیه‌ای گفت، یک هیئت سیاسی دولت نروژ با سرپرستی اوله اندریاس لیندمن، سفیر آن کشور در افغانستان، به کابل رفته است.- عکس: سایت وزارت خارجه نروژ

وزارت امور خارجه نروژ روز جمعه، اول بهمن، با انتشار بیانیه‌ای رسمی تایید کرد که این کشور امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، را برای ملاقات با مقام‌های نروژی، نمایندگان بین‌المللی و فعالان مدنی به اسلو، پایتخت نروژ، دعوت کرده است. این سفر سه روزه روز شنبه دوم بهمن آغاز می‌شود و تا چهارم بهمن ادامه خواهد داشت.

وزارت امور خارجه نروژ در این بیانیه، از حضور طیف وسیعی از افغان‌های فعال در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی نیز خبر داده است. این وزارتخانه دلیل برگزاری چنین نشستی را نگرانی نروژ از وضعیت وخیم انسانی و حقوق بشری در افغانستان عنوان کرده و نوشته است: «برای اینکه بتوانیم به مردم غیرنظامی در افغانستان کمک کنیم، ضروری است که هم جامعه بین‌المللی و هم افغان‌هایی که در بخش‌های مختلف جامعه فعال‌اند، با طالبان گفت‌وگو کنند.»

آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ، در این بیانیه اعلام کرد: «ما درباره انتظارهای خود از طالبان، به‌ویژه در مورد تحصیل دختران، حقوق بشر و حق زنان برای مشارکت در جامعه، موضعی شفاف خواهیم داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت امور خارجه نروژ، در مورد چگونگی برگزاری این نشست سه‌ روزه آمده است: «قرار است طالبان با نمایندگان مقام‌های نروژی و مقام‌های تعدادی از کشورهای متحد دیدار کنند. دیدارهایی نیز بین هیئت طالبان و سایر افغان‌هایی که در زمینه‌های مختلف سابقه حضور و فعالیت دارند، صورت خواهد گرفت. آن‌ها رهبران زن، روزنامه‌نگاران و افرادی‌اند که برای حفظ حقوق بشر و رسیدگی به مسائل انسانی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در افغانستان تلاش می‌کنند.»

سفر امیرخان متقی به نروژ را مقام‌های طالبان نیز در رسانه‌های اجتماعی تایید کرده‌اند. احمدالله وثیق، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان، در توییتر نوشته است: «یک هیئت بلندپایه به ریاست مولوی امیرخان متقی به دعوت رسمی نروژ به اسلو، پایتخت نروژ، سفر می‌کند. هیئت دولت افغانستان علاوه بر گفت‌وگو با مقام‌های نروژی، با هیئت آمریکایی و شماری از فعالان مدنی نیز دیدار خواهد کرد.»

وزارت امور خارجه نروژ در بیانیه‌ خود تاکید کرده است که این نشست‌ به معنای آن نیست که نروژ طالبان را به رسمیت شناخته است یا دولت آنان را مشروع می‌داند.

این نخستین سفر اروپایی هیئت طالبان است که به دعوت یکی از کشورهای اروپایی انجام می‌شود. برخی منابع از حضور مقام‌های آمریکایی در نشست سه‌ روزه اسلو خبر داده‌اند اما وزارت خارجه نروژ تنها به واژه «متحدان» اکتفا کرده است.

بیشتر از جهان