تراشه مغزى ایلان ماسک برای آزمایش‌ روی انسان آماده می‌شود

قبلا یک بوزینه دم‌کوتاه با این فناوری توانست تنها با استفاده از ذهنش بازی کامپیوتری بکند

ایلان ماسک می‌گوید، می‌گوید قابلیت تراشه‌های مغزی نیورالینک تقریبا نامحدود است - Neuralink / AFP

به نظر می‌رسد ایلان ماسک به آغاز نخستین آزمایش انسانی فناوری رابط کامپیوتر-مغز خود نزدیک شده است. 

آگهی استخدام برای «مدیر کارازمایی بالینی» در نیورالینک (Neuralink) نشان می‌دهد که این استارت‌آپ فناوری اعصاب (neurotech) در حال آماده شدن است تا پژوهش‌های مرتبط با تراشه مغزی خود را مرحله بعدی برساند.

نیورالینک قبلا نیز آزمایش‌هایی روی خوک‌ها و میمون‌ها انجام داده است. از جمله یک آزمایش موفقیت‌آمیز روی یک بوزینه دم‌کوتاه که توانست تنها با استفاده از ذهنش بازی کامپیوتری انجام دهد.   

این شرکت امیدوار است که در نهایت از این فناوری برای «همزیستی هوش مصنوعی و بشر» استفاده کند.

آزمایش‌های مقدماتی روی انسان که ماسک ماه گذشته گفت در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد، احتمالا بر افراد فلج صورت خواهد گرفت تا با استفاده از نیورالینک بتوانند کنترل یک مکان‌نمای کامپیوتر را با کمک اعصاب خود در اختیار گیرند.

این فرصت شغلی در پی متقاضیانی است که «ماموریت-محور»‌ و برای دستیابی به بلندپروازی‌های شرکت «آماده و مشتاق شکستن مرزها» باشند.

این آگهی که ابتدا خبرگزاری بلومبرگ آن را مشاهده کرد، می‌گوید: «در مقام مدیر کارازمایی‌های بالینی، شما از نزدیک با برخی از نوآورترین و برجسته‌ترین پزشکان و مهندسان و نیز شرکت‌کنندگان در نخستین کارازمایی بالینی نیورالینک کار خواهید کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«شما به ایجاد و مدیریت تیمی کمک خواهید کرد که مسئول فعال کردن پژوهش بالینی نیورالینک و توسعه تعامل‌های نظارتی در یک محیط [کار] سریع و همواره در حال تغییر، است.» 

نیورالینک می‌گوید آنچه در مقابل ارائه می‌دهد، «فرصت تغییر دنیا و کار با برخی از هوشمندترین و بااستعدادترین کارشناسان در زمینه‌های مختلف است». 

به گفته ماسک، نخستین استفاده عملی فناوری نیورالینک درمان بیماران مبتلا به ناهنجاری‌ها و بیماری‌های مغزی است و می‌گوید که این فناوری «مشکلات عمده مغزی و نخاعی را با ابزاری که بامهارت کار گذاشته می‌شود، حل خواهد کرد».

این میلیاردر عرصه فناوری که رئیس شرکت‌های اسپیس اکس و تسلا هم هست، می‌گوید قابلیت [کاربرد] تراشه‌های مغزی نیورالینک تقریبا نامحدود است.

او در معرفی [این فناوری] در سال ۲۰۲۰ گفت: «می‌توانید [به‌ وسیله آن] کوری را علاج کنید، فلج را درمان کنید، ناشنوایی را درمان کنید.»

«در آینده می‌توانید خاطره را ضبط و بازپخش کنید. این به گونه‌ای فزاینده شبیه به داستان «آینه سیاه» [Black Mirror- یک سریال تخیلی] است... نهایتا می‌توانید آن‌ها را در یک بدن جدید یا یک ربات دانلود کنید.» 

او از آن زمان ادعا کرده است که این فناوری به افراد «توانایی‌های پیشرفته‌تری» می‌دهد؛ مثل فرستادن مستقیم موسیقی به مغز.  

در مقاله سال ۲۰۱۹ پژوهشگران نیورالینک، رابط  کامپیوتر-مغز مجموعه‌ای از «رشته‌های کوچک و قابل انعطاف الکترود» توصیف شده که یک ربات در عمل جراحی آن را در مغز کار می‌گذارد.

این دستگاه به خودی خود «به اندازه یک سکه» است و ظاهرا می‌تواند جایگزین تکه‌ای از جمجمه شود؛ بدون اینکه آسیب پایداری به مغز وارد کند.

عمر باتری نسخه‌های آینده یک روز تمام خواهد بود و می‌توانند به صورت بی‌سیم به گوشی هوشمند کاربر متصل شوند.

تازه‌ترین آگهی کار در وب‌سایت نیورالینک یکی از ۸۴ فرصت شغلی در این شرکت از جمله کار در زمینه رباتیک، نرم افزار، حمایت از حیوانات و جراحی است. 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی