واکنش ترکیه و قطر در برابر قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی

آمریکا سپاه پاسدران را تروریستی خواند

در پی قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم از سوی ایالات متحده آمریکا، ترکیه و قطر با این تصمیم آمریکا ابراز مخالفت کردند. دولت قطر مخالفت خود را به این اقدام نشان داد و ترکیه آن را نکوهش کرد.

البته این نخستین بار است که ایالات متحده بخشی از ساختار یک دولت خارجی را به عنوان یک سازمان تروریستی قلمداد کرده است.

ترکیه ... تصمیم آمریکا، مفهومی ندارد

ترکیه با نکوهش قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان های تروریستی از سوی آمریکا گفته است که این امر ثبات اوضاع را در منطقه بر هم می زند. مولود چاووش ‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای قطری خود، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، به خبرنگاران در آنکارا گفت: "این گونه اقدامات، منطقه را در معرض چالش ها و نا امنی های بیشتر قرار می دهد."

آقای اوغلو گفت: اقدام آمریکا علیه "ارتش رسمی ایران کاملا بی معنا است." وی همچنان، تحریم های یک جانبه ایالات متحده علیه ایران و فشار های آمریکا بر ضد کشور های دیگری را مورد انتقاد قرار داد.

قطر ... نه برای تحریم

از سوی دیگر وزیر امور خارجه قطر گفت: "اختلاف میان کشورها بایستی با گفتگو حل شود"

آقای عبدالرحمن آل ثانی گفت: "ایران کشوری است که موقعیت منطقه ای و جغرافی خاص خود را دارد. ما به عنوان کشورهای همسایه که در مجاورت ایران قرار داریم بایستی با توجه به ویژگی های ایران؛ با آن کشور برخورد کنیم، صرف نظر از این که با سیاست های آن موافق هستیم و یا مخالف." او تأکید کرد: در صورت مخالفت با برخی اقدامات ارتش ایران و یا هر کشور دیگری، این مخالفت نباید از طریق اعمال تحریم ها نشان داده شود."

سپاه پاسداران ایران نیروی نظامی و ارتش موازی است که در سال 1979 به منظور پاسداری از انقلاب اسلامی در برابر تهدیدات خارجی و داخلی، شکل گرفت. نفوذ این نهاد لشکری ویژه در واقع فراتر از عرصه نظامی است و در زمینه های سیاست و اقتصاد، نقش گسترده ای دارد.

دو کشور قطر و ترکیه علی رغم این که در برخی موارد از جمله مسئله سوریه، در تضاد با یکدیگر هستند اما تلاش می کنند روابط خود را در زمینه های دیگر به گونه عملی توسعه دهند.

دونالد ترامپ: سپاه پاسداران، ابزار عمده دولت ایران است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چندی قبل، با صدور اعلامیه ای سپاه پاسداران ایران را یک سازمان تروریستی خارجی خواند. رئیس جمهور ایالات متحده اظهار داشت که: "سپاه پاسداران، ابزار اصلی دولت برای راه اندازی و اجرای حملات تروریستی در جهان است".

همچنان در این اعلامیه آماده است که هر گونه داد و ستد مالی با سپاه پاسداران و یا همکاری با این سازمان، که به مفهوم حمایت از تروریسم می باشد، با ریسک و مخاطره روبرو خواهد بود.

در همین حال، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده که از منتقدان سر سخت ایران به شمار می رود در تلاش برای ایجاد سیاست های سختگیرانه رئیس جمهور ترامپ علیه ایران، است.

اندیپندنت عربی

تاریخ نشر: چهارشنبه، 10 آوريل 2019