دفتر اتحادیه اروپا در کابل آغاز به کار کرد

اتحادیه اروپا می‌گوید حضور حداقلی در افغانستان به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست

اتحادیه اروپا ‌علاوه بر‌۲۲۰ میلیون یورو کمک قبلی، ۲۶۸ میلیون یورو کمک جدید نیز به افغانستان اختصاص داده است‌ــ BULENT KILIC / AFP

مقام‌های امارت اسلامی طالبان می‌گویند اتحادیه اروپا دفتر خود در کابل را دوباره فعال کرده است. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در رشته توییتی نوشت‌ مقام‌های اتحادیه اروپا پس از دیدارهای مکرر و رسیدن به تفاهم با امارت اسلامی، دفتر دائمی‌اش در کابل را باز کرد و عملا کارش در افغانستان آغاز شد. او همچنین نوشت که اتحادیه اروپا ‌علاوه بر‌۲۲۰ میلیون یورو کمک قبلی، ۲۶۸ میلیون یورو کمک جدید نیز به افغانستان اختصاص داده است و بخشی از این کمک‌ها برای پرداخت حقوق معلمان خواهد بود. بلخی در ادامه افزود امارت اسلامی طالبان از این اقدام اتحادیه اروپا استقبال می‌کند.

در همین حال، مقام‌های اتحادیه اروپا نیز از آغاز فعالیت دفتر نمایندگی این اتحادیه در کابل خبر دادند. شبکه ان‌دی تی‌وی هند در گزارشی به نقل از مقام‌های اتحادیه اروپا نوشت که این اتحادیه حضورش در افغانستان را حداقلی اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیتر ستانو، سخنگوی اتحادیه اروپا، می‌گوید حضور حداقلی این اتحادیه در افغانستان به‌معنای به رسمیت شناختن گروه طالبان نیست. او در ادامه افزود: «اتحادیه اروپا با حضور حداقلی کارکنان بین‌المللی این اتحادیه در افغانستان شروع به کار کرده است تا روند کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به افغانستان آسان شود و همچنین بر اجرای حقوق بشر نظارت کند. این مسئله به‌صورت رسمی به گروه طالبان هم اعلام شده است.»

افغانستان در حال حاضر با بحران انسانی روبه‌رو است و کشورهای غربی در تلاش‌اند تا با ارسال کمک‌های بشردوستانه از تشدید این بحران انسانی جلوگیری کنند. اتحادیه اروپا در اوایل اکتبر ۲۰۲۱، در نشست مجازی گروه۲۰ اعلام کرد که بیش از یک میلیارد یورو به مردم افغانستان کمک خواهد کرد. تاکنون نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ارسال شده است.

با این‌ حال، اتحادیه اروپا و در مجموع کشورهای غربی اعلام کرده‌اند هنوز تا به رسمیت شناختن گروه طالبان با نام یک دولت راه درازی در پیش است. آنان منتظرند که ببینند امارت اسلامی طالبان در قبال ارزش‌هایی همچون حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، مبارزه با تروریسم و افراط‌ گرایی و گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده چه رویکردی در پیش می‌گیرد.

هرچند تعدادی از کشورها مانند جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین، روسیه، ترکیه و امارات متحده عربی سفارت‌خانه‌هایشان را در افغانستان فعال نگه‌ داشته‌اند، هیچ‌کدام از این کشورها نیز تاکنون طالبان را به رسمیت نشناخته‌‌اند. نهادهای حقوق بشری نیز می‌گویند که طالبان هنوز قدم مثبتی برای به رسمیت شناخته شدن در جامعه جهانی برنداشته است.

بر اساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر، طالبان برخلاف تعهدهایی که برای تامین حقوق انسانی زنان و کودکان داده بود، عمل کرده‌ است. این نهاد گفت‌ طالبان علیه زنان تبعیض قائل شده و آنان را از حقوق اساسی و انسانی محروم کرده و در تلاش است آن‌ها را خانه‌نشین کند. طالبان همچنین با ترور، ربودن و زندانی کردن افراد وابسته به دولت پیشین، عملا حقوق بشر را نقض کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این گروه در بخش‌هایی از شمال افغانستان مانند پنجشیر دست به قتل‌عام و جنایت‌های ضد‌انسانی زده و همین مسائل باعث شده است که جامعه جهانی دولت طالبان را به رسمیت نشناسد.

در حال حاضر کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان، تنها منبع امرار معاش بخش زیادی از مردم این کشور است. فقر و تنگدستی در این کشور به‌ بالاترین حد رسیده است و نزدیک به ۹۰ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند. گروه طالبان نیز در تلاش است تا با آوردن کشورها و سازمان‌های کمک‌رسان به افغانستان، به نحوی برای خود مشروعیت کسب کند.