۱۵ هزار یورو بدهید، سربازی‌تان را بخرید

این طرح درآمدی میلیاردی برای نیروهای مسلح در پی خواهد داشت

جمهوری اسلامی ایران آمار دقیق مشمولان غایب خارج از کشور را اعلام نمی‌کند‌ـ عکس از ساعد نیوز

مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان «تسهیلات خرید سربازی» را تصویب کرد که به‌موجب آن، ایرانیان خارج از کشور برای اینکه بتوانند به‌راحتی در کشور تردد کنند، باید سربازی خود را با پرداخت ۱۵ هزار یورو خریداری کنند.

این خبر را رحیم زارع و محمدرضا میرتاج‌الدینی، دو عضو کمیسیون تلفیق بودجه، اعلام کردند. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، با اعلام این خبر به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: «آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده، تسهیلاتی جهت خرید خدمت سربازی آنان در نظر گرفته شده است.»

محمدرضا میرتاج‌الدینی نیز در همین زمینه به خبرگزاری فارس گفت: «بر اساس این مصوبه، کسانی که چند سال است از زمان مشمول بودنشان برای خدمت سربازی می‌گذرد و در خارج به سر می‌برند به‌منظور اینکه برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند، می‌توانند خدمت سربازی خود را با قیمت ۱۵ هزار یورو بخرند.» او مدعی شد که درآمد حاصل از خرید سربازی برای حمایت از سربازان در مناطق مرزی و محروم صرف می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، گفته بود که هیچ برنامه‌ای برای بخشودگی «سربازان غایب و فراری» وجود ندارد و «جریمه مالی» و قوانینی مثل «خرید خدمت» دیگر احیا نمی‌شود.

مصوبه مجلس شورای اسلامی با عنوان «تسهیلات خرید سربازی ایرانیان خارج‌نشین»، آن هم به مبلغ ۱۵ هزار یورو، حاکی از آن است که ستاد کل نیروهای مسلح ایران از مواضع خود کوتاه آمده است و با فروش سربازی به خارج‌نشینان، برای خود درآمدزایی می‌کند.

بر اساس اعلام اداره کل سرمایه انسانی این ستاد، تعداد مشمولان غایب دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است. جمهوری اسلامی ایران آمار دقیق مشمولان غایب خارج از کشور را اعلام نمی‌کند. غلامرضا رحیمی‌پور در یکی از گفت‌وگوهای اخیرش، در پاسخ به سوالی درباره آمار مشمولان خارج از کشور به خبرگزاری برنا گفت: «آمار آن را داریم اما نمی‌توانیم منعکس کنیم.»

اگرچه رحیمی‌پور مدعی شد که تعداد مشمولان خارج از کشور زیاد نیست، به این موضوع نیز اشاره کرد که وزارت امور خارجه اطلاعات و آمار آنان را دارد.

به نظر می‌رسد مصوبه اخیر مجلس برای فروش ۱۵ هزار یورویی سربازی با تکیه بر آماری باشد که وزارت امور خارجه طبقه‌بندی کرده است. دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان مقیم خارج، وابسته به وزارت امور خارجه، سال گذشته اعلام کرده بود که بیش از چهار میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند. از این تعداد حتی اگر ۱۰۰ هزار نفر آنان «سرباز فراری» و یا «سرباز غایب» باشند و تصمیم بگیرند که با پرداخت ۱۵ هزار یورو سربازی خود را بخرند، به معنای آن است که مصوبه مجلس درآمد یک میلیون و ۵۰۰ هزار یورویی برای نیروهای مسلح ایران را به دنبال دارد.

خدمت سربازی در بسیاری از کشورهای جهان اختیاری است اما در کشورهایی همچون ایران و کره‌ شمالی اجباری است. منتقدان سربازی اجباری آن را اتلاف وقت و انرژی جوان‌ها در سال‌های طلایی عمر می‌دانند.

تاکنون کارزارهای زیادی برای حذف خدمت سربازی اجباری در ایران شکل گرفته است اما جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌یک از آن‌ها اعتنا نکرد و مقام‌های حکومتی هر بار تاکید کرده‌اند که سربازی اجباری لغو نمی‌شود.

دوران خدمت سربازی در ایران ۲۴ ماه تمام است و مشمولان امکان خروج از کشور و استفاده از تسهیلاتی مثل گرفتن گواهینامه و وام بانکی را ندارند.