حذف شبکه مرتبط با ایران در اینستاگرام که استقلال‌طلبی در اسکاتلند را ترویج می‌کرد

اعضای این شبکه با استفاده از حساب‌های جعلی وانمود می‌کردند کاربرانی محلی در انگلستان و اسکاتلندند

عملیات مورد اشاره با یک شبکه کوچک مستقر در ایران، که قبلا در دسامبر ۲۰۲۰ شناسایی و حذف شد، مرتبط بوده است- Manan VATSYAYANA / AFP

کارشناسان متا پلتفرمز، شرکت مالک فیس‌بوک و اینستاگرام، روز پنجشنبه اعلام کردند شبکه‌ای از حساب‌های کاربری جعلی با منشا ایران را که کاربران اینستاگرام در اسکاتلند را با محتواهای حمایت از استقلال اسکاتلند هدف قرار داده بود، شناسایی و حذف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به نقل از بیانیه متا پلتفرمز، اعضای این شبکه با استفاده از حساب‌های جعلی وانمود می‌کردند کاربرانی محلی در انگلستان و اسکاتلندند و عکس‌ها و مطالبی درباره رویدادهای روز و با مضامین انتقادی از دولت بریتانیا به اشتراک می‌گذاشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها در این حساب‌ها درباره استقلال اسکاتلند از بریتانیا می‌نوشتند و برای ارتقای موضوع، مطالبی با استفاده از هشتگ‌های مرتبط منتشر می‌کردند. آن‌ها در عین حال پست‌هایی درباره فوتبال و شهرهای بریتانیا نیز به اشتراک می‌گذاشتند تا وانمود کنند کاربرانی محلی‌اند.

در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ اسکاتلند، ۵۵ درصد رای‌دهندگان به ماندن این  کشور در بریتانیا رای دادند. با این حال، به نوشته رویترز، به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و همچنین نحوه مدیریت همه‌گیری کرونا در لندن، تمایل به استقلال در اسکاتلندی‌ها بیشتر شده است.

متا در این بیانیه اعلام کرده است که تحقیقات این شرکت وجود ارتباط بین این افراد را با ایران، از جمله با کسانی که سابقه آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی را داشته‌اند، نشان داده و عملیات مورد اشاره با یک شبکه کوچک مستقر در ایران، که قبلا در دسامبر ۲۰۲۰ شناسایی و حذف شد، مرتبط بوده است.

بن نیمو، مدیر واحد تهدیدهای اطلاعاتی متا، گفت: «ما در طول چند سال گذشته، طیفی از عملیات را از طرف ایران دیده‌ایم.»