آمریکا شاید جنگنده‌های سفارش تایوان را پیش از موعد تحویل دهد

دولت این جزیره خودمختار با افزایش پروازهای نظامی تهدیدکننده چین در حوالی آسمان خود روبه‌رو است

در سال ۲۰۲۶، شمار هواپیماهای اف۱۶ تایوان به ۲۰۰ فروند می‌رسد- Sam Yeh / AFP

به گزارش رویترز، مقام‌هایی در دولت ایالات متحده می‌گویند که این کشور در جست‌وجوی راهی است تا بتواند نسل نوین جنگنده‌های اف۱۶ را سریع‌تر به تایوان تحویل دهد.

به گفته این مقام‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، هنوز برای سرعت بخشیدن به تحویل جت‌های جنگنده اف۱۶ بلاک ۷۰ که سازنده آن‌ها شرکت لاکهید مارتین است و به توانمندی‌های نوینی مجهزند، راه‌حلی پیدا نشده است. این هواپیماها مطابق قرارداد قرار است تا پایان سال ۲۰۲۶ به تایوان تحویل داده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد تایوان می‌گوید که دولت این جزیره خودمختار که با افزایش پروازهای نظامی تهدیدکننده چین در حوالی آسمان خود روبه‌رو است، تمایل خود برای دریافت سریع‌تر این جنگنده‌ها را به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اعلام کرده است. 

تایوان پس از تحویل گرفتن ۶۶ فروند هواپیمای اف۱۶ سی/دی بلاک ۷۰ که سفارش آن‌ها طبق قراردادی در سال ۲۰۱۹ نهایی شد و ارزش آن هشت میلیارد دلار است، یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های اف۱۶ آسیا را در اختیار خواهد داشت. در سال ۲۰۲۶، شمار هواپیماهای اف۱۶ این کشور به ۲۰۰ فروند می‌رسد.

در نهایت، هرگونه تصمیم‌گیری برای شتاب بخشیدن به تحویل این هواپیماها به ارزیابی دولت بایدن بستگی دارد؛ اینکه آیا نیازهای دفاعی تایوان را از نیازهای سایر هم‌پیمانان این کشور فوری‌تر می‌بیند یا نه.

آبراهام دنمارک، یک مقام پیشین پنتاگون، می‌گوید که پکن به هرگونه شتاب در تحویل این هواپیماها از روزنه‌ای سیاسی می‌نگرد. او که اکنون تحلیلگر اندیشکده مرکز ویلسون در واشنگتن است می‌افزاید: «این کار نشانه واضح دیگری از عزم ایالات متحده برای حمایت از تایوان و توانمندی این کشور در دفاع از خود خواهد بود.»

بیشتر از جهان