توافق مقدماتی ترکیه و قطر بر سر تامین امنیت فرودگاه کابل

فرودگاه بین‌المللی کابل برای افغانستان که به دریا راه ندارد، مهم‌ترین نقطه اتصال به جهان است

HECTOR RETAMAL / AFP

منابع دیپلماتیک ترکیه در روز پنجشنبه، ۲۰ ژانویه، خبر دادند که ترکیه و قطر در مورد تضمین امنیت فرودگاه کابل -در صورتی که در مذاکرات با دولت طالبان، این ماموریت به آنان واگذار شود- به توافق رسیده‌اند.

فرودگاه بین‌المللی کابل برای افغانستان که به دریا راه ندارد، مهم‌ترین نقطه اتصال به جهان است. پس از اینکه طالبان در ماه اوت ۲۰۲۱، قدرت را در این کشور به دست گرفت، ترکیه آمادگی خود را برای عملیاتی کردن این فرودگاه به همراه قطر اعلام کرد؛ البته به شرطی که درخواست‌های امنیتی این کشور براورده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق تازه میان آنکارا و دوحه درباره چارچوب امنیتی فرودگاه کابل است و گفت‌وگو سر موارد دیگر همچون مسائل مالی، همچنان ادامه دارد.

یک منبع دیپلماتیک به عرب‌نیوز گفت: «انتظار می‌رود طالبان امنیت بیرون فرودگاه را تامین کنند و آنکه فرودگاه را اداره می‌کند، مسئول امنیت داخل فرودگاه باشد.»

به گزارش عرب‌نیوز، هیئتی شامل از مقام‌هایی از ترکیه و قطر این هفته در کابل، درباره مسائل امنیتی فرودگاه کابل گفت‌وگو کردند. خبرگزاری دولتی قطر هم اعلام کرد که هفته آینده، هیئتی از دولت طالبان برای تکمیل گفت‌وگوها با ترکیه و قطر، به دوحه سفر می‌کند.

قطر به دلیل نقش‌ داشتن در اداره فرودگاه کابل پروازهای میان دوحه و کابل را از ماه سپتامبر بدون وقفه حفظ کرده و در اتصال دیگر کشورها به افغانستان نقشی محوری یافته است. ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا و چند کشور دیگر سفارت‌های خود در افغانستان را به دوحه منتقل کرده‌اند.

بیشتر از جهان