ماهی مرکب تا کنون در این عمق آب دیده نشده بود

این ماهی مرکب بزرگ که در عمق شش هزار و ۲۱۲ متری زیر دریای فیلیپین درست روی کف اقیانوس شنا می‌کند

ناحیه فراژرف (هادال) عمیق‌ترین منطقه اقیانوس است که در گودال‌های اقیانوسی از عمق حدود شش تا ۱۱ هزار متری قرار دارد-YOSHIKAZU TSUNO / AFP

محققانی که در جست‌وجوی بقایای شکسته یک کشتی ناوشکن جنگ جهانی دوم‌اند، در عوض، ماهی مرکبی را کشف کردند که در عمق شش کیلومتری زیر سطح دریا شنا می‌کند.

این ماهی مرکب بزرگ که در عمق شش هزار و ۲۱۲ متری زیر دریای فیلیپین درست روی کف اقیانوس شنا می‌کند، حالا به ماهی مرکبی تبدیل شد که بشر آن را به شنا در عمیق‌ترین نقطه دریا می‌شناسد و رکورد ماهی مرکب دیگری را که در عمق حدود ۴.۷ کیلومتری اقیانوس آرام کشف شده بود، شکست.

محققان از جمله آلن جیمیسون، از دانشگاه استرالیای غربی، در طی این غواصی چهار اختاپوس مژه‌دار نیز کشف کردند.

این دومین باری بود که اختاپوس‌هایی که باله‌هایی بین شش هزار و ۲۱۲ تا شش هزار و ۲۲۴ متر دارند، در چنین سطح عمیقی مشاهده شدند.

با این حال، دانشمندان گفتند که به نظر نمی‌رسد این اختاپوس‌ها همان گونه‌هایی باشند که قبلا در گودال جاوه در نزدیکی اندونزی کشف شدند.

یافته‌های آن‌ها که ماه گذشته در مجله «مرین بیولوژی» (Marine Biology) شرح داده شد، نشان داد که برخی از سرپایان -گروهی شامل ماهی مرکب، اختاپوس و سگ‌ماهی- ممکن است در گودال‌های عمیق و تاریک اقیانوس زندگی کنند.

کشف جدید زمانی انجام شد که محققان در جست‌وجوی محل لاشه ناوشکن یو‌اس‌اس جانستون نیروی دریایی آمریکا بودند که در جریان نبرد خلیج لیت در سال ۱۹۴۴ غرق شد.

برخی از بخش‌های این ناوشکن پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ کشف شده بود، اما شناسایی قطعی این کشتی تنها در سال گذشته در جایی که تا به امروز عمیق‌ترین کشتی شکسته در آن کشف شده است، انجام شد.

محققان با استفاده از یک وسیله نقلیه غوطه‌ور سرنشین‌دار موسوم به «دِ لیمیتینگ فکتور» در حال تفحص کف اقیانوس برای یافتن بقایای بیشتری از کشتی بودند که ماهی مرکب باله بزرگ را در نزدیکی بستر دریا مشاهده کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کشف جدید محدوده عمق شناخته شده برای ماهی مرکب را تا بیش از یک هزار و ۴۰۰ متر افزایش داده که در مقایسه با یافته‌های قبلی حدود ۳۰ درصد بیشتر است.

محققان در این مقاله نوشتند: «این مشاهدات وجود مژه‌داران و به طور کلی سفالوپودها را از عمق فراژرف اقیانوس هند تا اقیانوس آرام شمالی استوایی گسترش و نشان می‌دهد که حضور جهانی آن‌ها در اعماق بیش از  شش هزار متر ممکن است گسترده‌تر از آن چیزی باشد که قبلا تشخیص داده شده بود.»

ناحیه فراژرف (هادال) عمیق‌ترین منطقه اقیانوس است که در گودال‌های اقیانوسی از عمق حدود شش تا ۱۱ هزار متری قرار دارد.

موجودات دریایی بسیار کمی در این عمق وجود دارند و آن‌هایی که کشف شده‌اند اغلب برای زندگی در این قسمت‌های تاریک دریا سازگاری‌های ویژه‌ای دارند.

در این مطالعه، محققان همچنین سوالاتی را درباره چگونگی سازگاری فیزیولوژیکی مژه‌داران با زندگی در اعماق یک تا شش کیلومتری که فشار اتمسفر می‌تواند تا ۶۰۰ برابر بیشتر از سطح دریا باشد، مطرح کردند.

© The Independent

بیشتر از علوم