قطع اجباری برق و گاز در ترکیه، پیامد توقف واردات گاز طبیعی از ایران

صدور گاز ایران به ترکیه «به دلیل مشکلات فنی» تا ۱۰ روز متوقف شده است

در ماه ژانویه ۲۰۲۲ نیز بهای گاز برای مصارف خانگی در ترکیه، ۲۵ درصد و برای مصارف صنعتی، ۵۰ درصد بالا رفت- YASIN AKGUL / AFP

وزیر انرژی ترکیه روز پنجشنبه گفت که برق واحدهای صنعتی و گاز مصرفی نیروگاه‌های برق را به طور مقطعی و محدود قطع خواهد کرد. دلیل این اقدام قطع ۱۰ روزه صادرات گاز ایران به ترکیه است که دلیل آن مشکلات فنی اعلام شده است.

وزارت انرژی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تدابیر احتیاطی در پیش گرفته است تا مصرف‌کنندگان از قطع گاز آسیب نبینند.

به گزارش رویترز، مسئولان ترکیه به نیروگاه‌های گازسوز این کشور دستور داده‌اند مصرف گاز خود را تا ۴۰ درصد کاهش دهند.

از شرکت‌های توزیع گاز طبیعی ترکیه هم خواسته شده است تحویل گاز به مصرف‌کنندگان عمده -به جز برای مصارف گرمایشی- را تا ۶۰ درصد کم کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها از این کاهش تامین گاز معاف خواهند بود.

بنا بر این گزارش، مذاکرات میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برای شروع دوباره صدور گاز پیش از موعد ۱۰ روزه، در جریان است.

ترکیه برای تامین گاز موردنیاز خود تقریبا به طور کامل به واردات از روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان وابسته است. در ده ماهه نخست سال ۲۰۲۱، جمهوری اسلامی ایران به‌تنهایی ۱۶ درصد از نیاز ترکیه به گاز طبیعی را تامین کرد.

به دلیل افزایش جهانی بهای سوخت و کاهش ۴۴ درصدی ارزش لیره نسبت به دلار آمریکا در سال ۲۰۲۱، تعرفه‌های برق و گاز در ترکیه به‌شدت بالا رفته؛ به طوری که اخیرا بهای برق برای مصرف‌کنندگان تجاری پرمصرف ۱۲۵ درصد و برای مصارف خانگی ۵۰ درصد افزایش یافته است.

در ماه ژانویه ۲۰۲۲ نیز بهای گاز برای مصارف خانگی در ترکیه، ۲۵ درصد و برای مصارف صنعتی، ۵۰ درصد بالا رفت. این افزایش بها برای واحدهای تولید برق،‌ ۱۵ درصد بوده است.

بیشتر از جهان