آمریکا و آلمان: واکنش یکپارچه غرب در صورت حمله روسیه به اوکراین

«عبور نیروهای روسیه از مرز اوکراین با پاسخی واحد، سریع و قاطع روبه‌رو خواهد شد»

آنتونی بلینکن که پس از سفر به کی‌یف و گفت‌وگو با مقام‌های اوکراینی به آلمان سفر کرده است-KAY NIETFELD / POOL / AFP

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه، با تاکید دوباره بر اراده راسخ واشنگتن در بازداشتن مسکو از حمله احتمالی به اوکراین، اعلام کرد که ایالات متحده و شرکای اروپایی این کشور در زمینه بحران جاری میان روسیه و اوکراین، یک‌صدا هستند.

آنتونی بلینکن که پس از سفر به کی‌یف و گفت‌وگو با مقام‌های اوکراینی به آلمان سفر کرده است، در یک نشست خبری مشترک با آنالنا بربوک، همتای آلمانی خود، در برلین گفت که وقتی پای روسیه در میان باشد، «اتحاد ما به ما قوت می‌دهد».

او اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم برای مسکو راه و روش انتخاب کنیم اما می‌توانیم پیامدهای مهم و عمده راهی را که انتخاب کرده است، برایش روشن کنیم.»  بلینکن هشدار داد: «عبور نیروهای روسیه از مرز اوکراین با پاسخ واحد، سریع و محکم روبه‌رو خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت که ایالات متحده هرگونه سناریو احتمالی را که روسیه در پیش گیرد، زیر نظر دارد و با شرکای خود برای تعیین واکنش مناسب همکاری می‌کند.

در این نشست خبری مشترک، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت: «ما با آمریکا موافقیم که سیاست و دیپلماسی تنها راه برون‌رفت از بحران کنونی اوکراین-روسیه است که از طریق گفت‌وگو میسر خواهد شد.» او در ادامه تاکید کرد که در این مسیر، «هر میلی‌متر پیشرفت» هم ارزشمند خواهد بود.

آنالنا بربوک خاطرنشان کرد: «اتحادیه اروپا، ناتو و گروه هفت بر این مهم توافق نظر دارند که هر گام تهاجمی روسیه علیه اوکراین هزینه سنگینی به دنبال خواهد داشت.» او اضافه کرد که اتحادیه اروپا و گروه هفت درباره اینکه در صورت لزوم، چه تحریمی بهترین کارایی را خواهد داشت، در حال رایزنی‌اند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین اعلام کرد که قصد دارد به زودی به همراه همتای فرانسوی خود به اوکراین سفر کند.

اوکراین خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است و روسیه ضمن مخالفت با آن اعلام کرده است که حضور نیروهای این پیمان نظامی غربی در نزدیکی مرزهایش را تحمل نخواهد کرد. روسیه از چند هفته پیش تحرکات نظامی گسترده‌ای در امتداد مرزهای مشترک خود با اوکراین داشته که غرب را از حمله نظامی احتمالی مسکو به همسایه خود نگران کرده است.

بیشتر از جهان