رشوه میلیونی، جاسازی شده در میان خرچنگ و ماهی

این مقام امنیتی چین، هر سال چهار یا پنج بار پول نقد را در جعبه‌های خوراک دریایی دریافت می‌کرد

یکی از مقام‌های ارشد امنیتی چین اعتراف کرد که بیش از ۹۰ میلیون یوآن (۱۰ میلیون پوند) رشوه گرفته و رمز تبادل پول هم «غذای دریایی» بوده است.

سون لیجون، معاون وزیر امنیت عمومی تا سال ۲۰۲۰، در مستندی پنج قسمتی که تلویزیون مرکزی چین روز شنبه پخش کرد، گفت که سالی چهار تا پنج بار پول نقد می‌گرفت که در «جعبه‌های کوچک غذای دریایی» جاسازی می‌شد.

سون گفت که از وانگ لیکه، معاون پیشین فرماندار استان ساحلی جیانگسو واقع در بخش مرکزی شرق چین، پول و کارت سپرده بانکی می‌گرفته است. وانگ بعدا در این استان که به تولید خرچنگ و ماهی معروف است، رئیس اداره پلیس شد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، سون گفت که «او (وانگ) سالی چهار یا پنج بار به پکن می‌آمد و هر بار در یک جعبه کوچک غذای دریایی، ۳۰۰ هزار دلار (حدود ۲۱۹ هزار و ۳۰۰ پوند) به من می‌داد. هر بار که می‌آمد، می‌گفت که کمی غذای دریایی می‌آورد و من منظورش را می‌فهمیدم».

سون یکی از سیاستمداران برجسته‌ای است که در چارچوب کارزار مبارزه با فساد رئیس‌جمهوری شی جین پینگ، که پس از به قدرت رسیدن او در اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز شد، تحت بررسی قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او سپ‍تامبر گذشته از حزب کمونیست اخراج و تمام عناوینش لغو شد. هفته گذشته، او به دریافت رشوه، ایجاد اختلال در بازار اوراق بهادار و اتهام نامعمول «تملک غیرقانونی سلاح» رسما متهم شد.

اتهام‌ها علیه سون که رئیس‌جمهوری چین قبلا در سال ۲۰۲۰ او را برای نظارت بر نحوه مدیریت همه‌گیری به ووهان فرستاده بود، جرقه اعتراض علیه فساد نیروهای پلیس و مقام‌های دولتی را روشن کرد. این مسئله همچنین بحث قدیمی رشوه‌گیری مقام‌ها از طریق جاساز کردن پول در جعبه‌های کادویی چای و کیک ماه (نوعی شیرینی چینی) را دوباره داغ کرد.

وانگ، متهم دیگر این پرونده، نیز از حزب اخراج و  به دریافت رشوه‌ متهم شد.

سون همچنین اعتراف کرد به ترفیع شغلی وانگ کمک کرده است. سون گفت: «برای من مثل افراد خودم بود.»

سون پیش‌تر و در طول همه‌گیری، زمانی که بر واکنش علیه کووید-۱۹ در ووهان نظارت می‌کرد، به «ترک پست» خود متهم شده بود.

او همچنین به «فروش سمت‌های رسمی» در قبال دریافت رشوه به صورت «ملک و پول‌های کلان، شرکت در ضیافت‌ها و تفریح‌های سطح بالا و داشتن یک زندگی تجملی به مدت طولانی» متهم است.

در کارزار شی برای مبارزه با فساد، صدها مقام امنیتی به اتهام فساد برکنار شدند؛ اقدامی که تلاش رئیس‌جمهوری برای حذف منتقدان و رقبای سیاسی بالقوه‌اش نیز قلمداد می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان