بریتانیا افزودن سپاه پاسداران و حوثی‌ها به فهرست گروه‌های تروریستی را بررسی می‌کند

 درپی حمله اخیر به ابوظبی، دولت آمریکا نیز درحال بررسی معرفی دوباره شبه‌نظامیان حوثی به‌عنوان یک سازمان تروریستی بین‌المللی است

لرد استوارت پولارک در مجلس اعیان بریتانیا درخواست کرد دولت سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی اعلام کند- Kirsty Wigglesworth/ AFP

درپی حمله روز دوشنبه به تاسیسات نفتی و فرودگاهی در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، که سه کشته برجای گذاشت و حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن مسئولیت آن را برعهده گرفتند، دولت بریتانیا اضافه کردن حوثی‌ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌های تروریستی این کشور را در دست بررسی دارد. 

لرد اندرو شارپ، یک سخنگوی ارشد دولت بریتانیا در مجلس اعیان آن کشور، روز چهارشنبه، ۲۹ دی‌ماه، تایید کرد که مقام‌های بریتانیا موضوع معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک گروه تروریستی را «تحت بررسی» نگه می‌دارند.

او در سخنانش به گزارش‌های رسانه‌ای اشاره کرد که نشان می‌دهند ایران در یک پایگاه هوایی تخصصی در کاشان، حوثی‌ها و حزب‌الله را برای هدایت پهپادها به‌منظور حمله به امارات متحده عربی و دیگر کشورهای خلیج فارس، آموزش داده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نیز چهارشنبه‌شب، ۲۹ دی‌ماه، در نشست خبری به‌مناسبت پایان اولین سال ریاست‌جمهوری‌اش برگزار شد، اعلام کرد که درپی حمله اخیر، دولت آن کشور درحال بررسی معرفی دوباره شبه‌نظامیان حوثی (جنبش انصارالله یمن) به‌عنوان یک سازمان تروریستی بین‌المللی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن سال گذشته، در نخستین ماه روی کار آمدن خود، شبه‌نظامیان حوثی را که دولت پیشین در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود، از این فهرست خارج کرد. بنابر اعلام دولت آمریکا، این اقدام به‌منظور هموار کردن مسیر برای پایان دادن به جنگ یمن به‌صورت دیپلماتیک انجام شده بود.

دولت آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از سال ۲۰۱۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد و از آن زمان، دولت بریتانیا نیز بارها برای اقدامی مشابه تحت فشار قرار گرفته است. در سال ۲۰۲۰ هم کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا بار دیگر از دولت آن کشور خواست که به‌دلیل گروگان‌گیری دولتی ایران، با پیروی از این روند، سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کند. با ادامه حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از افراط‌گرایان، به‌ویژه پس از حمله روز دوشنبه به امارات متحده عربی، درخواست‌ها برای این موضوع بار دیگر پیش کشیده شده است.

لرد اندرو شارپ در مجلس اعیان بریتانیا  تاکید کرد که «دولت به‌طور منظم تاثیر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سراسر منطقه، ازجمله حمایت سیاسی، مالی و نظامی آن از چندین گروه شبه‌نظامی و ممنوعه را ارزیابی می‌کند.»

در این جلسه، لرد استوارت پولارک خواستار آن شد که وزارت کشور بریتانیا سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی و «به‌طور کامل ممنوعه» اعلام کند.

لرد شارپ پاسخ داد: «فهرست سازمان‌های ممنوعه تروریستی تحت بررسی دائمی قرار دارد… ولی ما به‌طور معمول درمورد این‌که آیا یک سازمان برای قرار گرفتن در آن، در نظر گرفته شده است یا نه، اظهارنظر نمی‌کنیم.»