شکایت از ملکه موسیقی؛ پای آدم و حوا به سیاست ترکیه کشیده شد

شکایت اسلام‌گرایان از سزن آکسو به اتهام «توهین به مقدسات مذهبی»

مصطفی صندل و صدا سایان از آکسو دفاع کرده و این خواننده بزرگ را «ارزش ترکیه» توصیف کرده‌اند-facebook/SezenAksu

سزن آکسو، ملکه موسیقی پاپ ترکیه، به دلیل آنچه «توهین به مقدسات مذهبی» خوانده شد هدف خشم و عصبانیت اسلام‌گرایان در ترکیه قرار گرفت.

بازنشر ترانه ۵ سال پیش سزن آکسو که در آن جمله «درود مرا به آدم و حوای جاهل برسان» از ترانه "Şahane Bir Şey Yaşam” (زندگی چیز شگفت‌انگیزی است) وجود دارد باعث حمله افرادی در شبکه‌های اجتماعی و فضای سیاسی ترکیه به این خواننده شده است.

این آهنگ آکسو اولین بار در سال ۲۰۱۷ به‌صورت مشترک با خواننده فقید یاشار گاگا منتشر شد، اما این آهنگ کمتر شناخته‌شده‌ای از آکسو بود. او امسال این آهنگ را به مناسبت سال نوی میلادی در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت و این حرکت رگبار انتقادات را به دنبال داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربران شبکه‌های اجتماعی از این خواننده که عادت دارد با دیدگاه‌های صریح خود در مورد مسائل اجتماعی تیتر یک روزنامه شود، به دلیل توهین به ارزش‌های مذهبی انتقاد کردند و با هشتگ #SezenAksuHaddiniBil (سزن آکسو حد خودت را بدان) در توییتر درباره آن نوشتند.

 چندین نفر نیز در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه به اتهام توهین به ارزش‌های مذهبی علیه آکسو شکایت کردند، اتهامی که می‌تواند تا یک سال حبس داشته باشد.

سزن آکسو هنوز در مورد این جنجال اظهارنظر نکرده است، درحالی‌که خوانندگان دیگر ازجمله مصطفی صندل و صدا سایان از آکسو دفاع کرده و این خواننده بزرگ را «ارزش ترکیه» توصیف کرده‌اند.

مدافعان آکسو اعتقاد دارند این عبارت شاعرانه در یک ترانه قدیمی دست‌آویزی برای به حاشیه کشاندن سقوط اقتصادی ترکیه تحت رهبری حزب عدالت و توسعه است. ارزش پول ملی ترکیه در یک سال اخیر به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و از امیدهای جانشینی اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ترکیه در حمایت از آکسو گفت: «او یک هنرمند است و صحبت خواهد کرد. هنرمندان صدای درونی این کشور هستند. هیچ‌کس نمی‌تواند این صداها را خاموش کند.»

انگین آلتای از حزب جمهوریت هم با اشاره به سیاسی بودن اعتراضات گفت: «آن‌هایی که فریاد «گرسنه‌ام، سردم شده و بیکارم» را نمی‌شنوند، پس از دشمن خارجی در جستجوی یک دشمن داخلی جدید هستند... دکانداران صحبت خواهند کرد، دهقانان. حرف خواهند زد، کارگران حرف می‌زنند، بازنشسته‌ها و هنرمندها هم حرف می‌زنند.»

آیتون چیرای، مشاور ارشد رئیس حزب IYI از احزاب تازه تأسیس مخالف حزب حاکم نیز گفت: «سزن آکسو داستان زندگی نسل ماست... فقط کسانی که توانایی تفکر انتزاعی را ازدست‌داده‌اند و افراد شرور این کلمات کنایه‌آمیز را توهین‌آمیز می‌بینند. »

روز سه‌شنبه ۱۹ ژانویه، دِولت باهچه‌لی، رهبر حزب جنبش ملی (MHP)، این خواننده را، بدون اشاره آشکار به او، محکوم کرد. باهچه‌لی با اشاره به نام مستعار این خواننده Minik Serçe (گنجشک کوچولو) گفت: «اگر گنجشک هستی، گنجشک بمان، هرگز سعی نکن کلاغ باشی».

ریاست امور دینی نیز روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای طولانی به کسانی که در مورد شخصیت‌های نمونه مورد احترام اسلام صحبت می‌کنند هشدار داد که مراقب باشند. در بیانیه این نهاد آمده است که آدم و حوا اجداد نوع بشر و از ارزش‌های مشترک بشریت بودند: «صرف‌نظر از زمینه و هدف، هر جمله در مورد آن‌ها باید با حساسیت گفته شود، هرگونه برخورد سهل‌انگارانه در رابطه با این شخصیت‌های مذهبی، حتی به کوچک‌ترین شکل، به معنای بی‌احترامی است.»

بیشتر از فرهنگ و هنر