هفته آینده قرارداد صادرات برق اردن به لبنان از خاک سوریه امضا می‌شود

کشور لبنان در حال حاضر با بحران انرژی روبه‌رو است

واشنگتن به‌تازگی به دولت لبنان گفته است در طرح‌های تأمین انرژی که وابسته به ترانزیت از خاک سوریه است-Martin BERNETTI / AFP

اردن هفته آینده با لبنان و سوریه قراردادی را امضا می‌کند که به موجب آن، برق لبنان تأمین می‌شود. آمریکا از این طرح که به لبنان کمک می‌کند بر بحران بی‌برقی غلبه کند، پشتیبانی می‌کند.

به گزارش رویترز، روز چهارشنبه ۱۹ ژانویه، صالح خرابشه، وزیر انرژی اردن، گفت اردن بر طبق این قرارداد از نیمه‌شب تا ساعت شش صبح ۱۵۰ مگاوات، و در دیگر ساعات روز ۲۵۰ مگاوات برق به لبنان صادر می‌کند.

سه کشور اردن، لبنان، و سوریه در ماه اکتبر بر روی این طرح که بر مبنای آن اردن از طریق سوریه به لبنان برق صادر می‌کند، توافق کردند. کشور لبنان در حال حاضر با بحران انرژی روبه‌رو است و مردم آن کشور در بهترین حالت تنها چند ساعت در شبانه‌روز برق، به بهایی بسیار بالا، در اختیار دارند.

در بخش دیگری از این طرح منطقه‌ای که از پشتیبانی آمریکا نیز برخوردار است، به کمک یک خط لوله که ۲۰ سال پیش ساخته شده است، گاز لبنان نیز تأمین خواهد شد.

واشنگتن به‌تازگی به دولت لبنان گفته است در طرح‌های تأمین انرژی که وابسته به ترانزیت از خاک سوریه است، دیگر نگران تحریم‌های آمریکا بر سوریه نباشد.

لبنان با بحرانی مالی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند که از انباشت بدهی‌های کلان آن کشور ناشی شده است و درنتیجه، دیگر ارز خارجی کافی برای خرید سوخت و دیگر واردات اساسی در اختیار ندارد.

بیشتر از جهان