وزیر خارجه آمریکا: روسیه در زمان بسیار کوتاهی می‌تواند به اوکراین حمله کند

«دیدار روز جمعه لاوروف و بلینکن احتمالا آخرین ایستگاه پیش از واژگون شدن قطار است»

سه دور گفت‌وگو میان روسیه و ایالات متحده از یک سو، و ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا از سوی دیگر، در هفته گذشته برگزار شد-Handout / Ukraine's Foreign Affaire Ministry / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که برای دیدار با رئیس جمهوری اوکراین به کی‌یف سفر کرده است، روز چهارشنبه، ۱۹ ژانویه، گفت روسیه می‌تواند «در زمان بسیار کوتاهی» به اوکراین حمله کند.

به گزارش رویترز، روسیه از بحرانی‌تر شدن وضعیت سخن می‌گوید و تاکید می‌کند که همچنان منتظر پاسخ کتبی ایالات متحده درباره تضمین‌های امنیتی درخواستی آن کشور است.

سخنان بدبینانه دو طرف، نشانگر شکافی ژرف میان واشنگتن و مسکو است. آنتونی بلینکن روز جمعه با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دیدار می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن به دیپلمات‌های سفارت ایالات متحده آمریکا در کی‌یف گفت که روسیه نیروهای نظامی خود را «بی‌دلیل و بدون هیچ تحریکی» بسیج کرده است. او افزود: «می‌دانیم که طرح‌هایی برای افزایش بیشتر این نیروها در کوتاه‌مدت وجود دارد و در این صورت، رئیس جمهوری پوتین توانایی آن را خواهد داشت که در زمان بسیار کوتاهی، اقدامی تهاجمی‌ علیه اوکراین انجام دهد.»

روسیه سربازانی را برای آنچه رزمایش مشترک می‌خواند، به بلاروس فرستاده است و درنتیجه هم‌اکنون از شرق و شمال و جنوب برای حمله احتمالی به اوکراین آماده است.
با این حال، روسیه همچنان قصد هرگونه حمله را رد می‌کند. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، می‌گوید ارسال سلاح‌های غربی به اوکراین و مانورهای هوایی ناتو مسئول افزایش تنش در مرزهای اوکراین است.

ولادیمیر فرولوف، یک دیپلمات پیشین روسیه که اکنون تحلیلگر سیاست خارجی است، می‌گوید مسکو پیشنهاد آمریکا و ناتو را مبنی بر کنترل تسلیحاتی ناکافی می‌داند و خواهان دگرگونی اساسی‌تر نظم امنیتی اروپا است. این تحلیلگر می‌نویسد: «دیدار لاوروف-بلینکن احتمالا آخرین ایستگاه پیش از واژگون شدن قطار است. اما امید زیادی [به این دیدار] نیست. موضع‌ها ناسازگارند.»

او در ادامه می‌افزاید: «فکر می‌کنم از آنجا که آمریکا تسلیم نشده است و اوکراین را به روسیه واگذار نمی‌کند، نوعی گزینه نظامی گریزناپذیر است.»

سه دور گفت‌وگو میان روسیه و ایالات متحده از یک سو، و ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا از سوی دیگر، در هفته گذشته برگزار شد، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.