کرمان در وضعیت بحرانی؛ ۲۵ هزار نفر در محاصره آب

بیش از پنج هزار خانه در شهرهای مختلف استان کرمان تحت‌تاثیر سیلاب قرار گرفتند

در روزهای اخیر، بارش بی‌سابقه باران در کرمان و سیلاب ناشی از آن خسارت‌های زیادی به شهرهای مختلف این استان وارد آورده و خانه‌های روستایی را تخریب کرده است. سه نفر از جمله دو برادر هشت و پنج ساله نیز بر اثر این سیلاب‌ها جان‌ باخته‌اند.

استاندار کرمان روز سه‌شنبه، ۲۸ دی، از مسدود شدن ۳۳۹ راه روستایی و خطر بسته شدن راه ارتباطی به ۱۰۶ روستا خبر داد و گفت که برق ۶۸ روستا قطع است. به گفته او، در حوزه تالاب جازموریان هم ۱۳ روستا در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.

استاندار کرمان از آبگرفتگی دست‌کم پنج هزار و ۱۰۰واحد مسکونی خبر داد و اعلام کرد که این میزان ممکن است افزایش داشته باشد. علی زینی‌وند با اشاره به دشواری امدادرسانی به دلیل پراکندگی روستاها و وسعت مناطق سیلابی، به ایسنا گفت: «حدود ۲۵ هزار نفر در جنوب استان گرفتار سیل‌اند که لازم است برای اسکان اضطراری آن‌ها اقدام شود.»

او از ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم‌ برخی رودخانه‌ها که باعث شده‌ است کار امدادرسانی پیچیده و دشوار شود، نیز انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استاندار کرمان با مقایسه سیل دو هفته گذشته کرمان و سیل اخیر، گفت: «حجم سیل حدود ۱۰ روز پیش از سیل اخیر کمتر بود؛ با این حال در آن سیل بیش از سه هزار میلیارد تومان خسارت وارد شد. در سیل ۱۰ روز گذشته، حدود یک هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی دچار مشکل شدند اما اکنون برآوردهای اولیه خسارت بسیار بیشتری را نشان می‌دهند و صدها راس دام، به‌ویژه در مناطق عشایری، تلف شده‌اند.»

در همین حال، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان خبر داد که پس از فروکش کردن سیلاب، سه مفقودی از جمله یک زن و دو مرد پیدا شده‌اند. رضا فلاح افزود: «نیروهای محلی و مردمی روستایی در شهرستان ریگان این افراد را پیدا کردند اما راه ارتباطی همچنان مسدود است و دسترسی به این افراد میسر نیست.»

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان نیز از خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی در براوردهای اولیه خبر داد و تاکید کرد که هنوز در برخی مناطق، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها فروکش نکرده است. او اضافه کرد: «اگر این میزان خسارت را به آسیب ناشی از سیلاب‌های ابتدای دی‌ماه اضافه کنیم، حجم زیادی خسارت به مجموعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل جنوب استان وارد شده که برای بازسازی آن به اعتبارات ویژه ملی نیاز است.»

خسارت‌های گسترده و آوارگی سیل‌زدگان در شرایطی است که به دلیل اوضاع جوی، امکان امدادرسانی هوایی هم وجود ندارد. ضمن اینکه نیروهای امدادی اعلام کرده‌اند این امکان را ندارند که به این تعداد افراد چادر اختصاص دهند و باید آن‌ها به کمپ‌ها و مکان‌های عمومی از جمله مدارس منتقل کنند.

به سبب تداوم بارش‌ها، وضعیت جوی نامناسب و گستردگی منطقه تحت‌تاثیر سیلاب، برای ارسال تجهیزات لازم و امدادرسانی به روستاها از نیروی زمینی ارتش کمک خواسته شد.

جاری شدن سیل به استان هرمزگان نیز خسارت‌های زیادی وارد کرده است. رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری استان هرمزگان روز چهارشنبه اعلام کرد: «به دنبال بارندگی‌های پنج روز گذشته، جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها، اکنون ۳۰۰ راه روستایی و سه راه اصلی در هرمزگان مسدود است.»