ترور دو فعال مدنی در بلخ و بغلان

طالبان اغلب ترور فعالان مدنی را به مسائل ناموسی ربط می‌دهند تا از واکنش بیشتر مردم جلوگیری کنند

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هر روز از نقاط مختلف افغانستان، موارد متعددی از قتل فعالان مدنی می‌شود - Mohd RASFAN / AFP

در ادامه ترورهای هدفمند فعالان اجتماعی و کارکنان دولت پیشین افغانستان، خبر رسیده است که افراد ناشناس در روز سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، حنیفه نظری، از فعالان مدنی در بلخ را که در اعتراض‌های زنان علیه طالبان نیز شرکت داشت، در نزدیکی خانه‌اش در حومه شهر مزارشریف، به قتل رسانده‌اند. هم‌زمان با این حادثه، مهدی واحدی، یکی از فعالان مدنی استان بغلان نیز به ضرب گلوله کشته شده است.

منابع در بلخ تایید کردند که حنیفه نظری پیش از این، عضو گروه صلح بانوان بلخ بوده و در فعالیت‌های اجتماعی و دادخواهی‌ها شرکت داشته است. او در اعتراض‌های ششم تا هشتم سپتامبر ۲۰۲۱ که زنان بلخی علیه طالبان برگزار کردند، نیز حضور داشت. هرچند خانواده نظری حاضر نشدند با رسانه‌ها گفت‌وگو کنند، منابعی در بلخ به ایندپیندنت فارسی گفتند که چند موتورسوار خانم نظری را در نزدیکی خانه‌اش در منطقه بلخ باستان مزارشریف هدف گرفتند و او به دلیل اصابت گلوله به پیشانی‌اش جان باخته است.

در همین حال، گزارش‌ها از استان بغلان در شمال افغانستان، نیز از قتل مهدی واحدی، فعال اجتماعی، به دست افراد مسلح حکایت دارد. نزدیکان واحدی او را از چهره‌های فعال در زمینه برنامه‌های مدنی و اجتماعی بغلان معرفی کردند و گفتند که افراد ناشناس او را در منطقه سرخ کوتل بغلان گلوله‌باران کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد سخی‌زاده، یکی از بستگان مهدی واحدی، در فیس‌بوک نوشت که او عضو رهبری شورای مردمی بغلان بوده و در برنامه‌های اجتماعی و مدنی بسیار فعال بوده است. سخی‌زاده از مسئولان محلی طالبان خواست دلیل ترور مهدی واحدی را توضیح دهند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هر روز از نقاط مختلف افغانستان، موارد متعددی از قتل فعالان مدنی، افسران ارتش و پلیس پیشین، کارکنان دفاتر خارجی و همکاران نیروهای نظامی خارجی گزارش می‌شود. هرچند دسترسی رسانه‌ها و خبرنگاران به منابع محدود است و گزارش رویدادهای این چنینی نیز در بیشتر موارد، زیر سایه ترس از انتقام‌جویی بیشتر طالبان، پنهان می‌ماند، در برخی موارد، خانواده‌ها یا دوستان قربانیان با استفاده از رسانه‌های اجتماعی این رویدادها را علنی می‌کنند.

در اکتبر ۲۰۲۱، خانواده فروزان صافی، از فعالان مدنی بلخ، از کشته شدن او و سه تن از دوستانش به دست طالبان خبر دادند. چند روز پس از بازتاب این خبر، طالبان اعلام کردند که افرادی را در ارتباط با این رویداد بازداشت کرده‌اند. آن‌ها در مورد افراد بازداشت شده و چگونگی پیشرفت روند پرونده این قتل‌ها هیچ توضیحی ارائه ندادند.

مسئولان این گروه در بلخ و بغلان در مورد کشته شدن حنیفه نظری و مهدی واحدی نیز تاکنون اظهارنظر نکرده‌اند.

مقام‌های محلی طالبان معمولا قتل‌هایی از این دست را به مسائل ناموسی ربط می‌دهند تا از واکنش بیشتر مردم به این قتل‌ها جلوگیری کنند.