یخبندان و کولاک نیمی از ایران را فرا می‌گیرد

بارش برف شدید در روزهای اخیر مسدود شدن راه‌های ارتباطی در اغلب استان‌ها را در پی داشت

به مردم توصیه شده است از «فعالیت‌های کوهنوردی» و «سفرهای غیرضروری» اجتناب کنند - اسپوتنیک

سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران با انتشار هشدار سطح نارنجی اعلام کرد که از روز پنجشنبه، ۳۰ دی‌، سرما و یخبندان نیمی از استان‌های ایران را فرا می‌گیرد. این سازمان در اطلاعیه خود به مردم توصیه کرد از «فعالیت‌های کوهنوردی» و «سفرهای غیرضروری» بپرهیزند.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی، استان‌های گیلان، جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، مازندران، دامنه و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین و شمال شرقی خوزستان در روز پنجشنبه با وزش شدید باد، بارش برف، افت محسوس دما، یخبندان و کولاک مواجه‌اند.

برای روز جمعه، اول بهمن‌، هم در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان، کولاک برف، سوزباد، ریزش بهمن، لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، مسدود شدن جاده‌های برف‌گیر، احتمال افت فشار گاز و تاخیر یا احتمال لغو پرواز و شکستن نقاب برفی در فعالیت‌های کوهنوردی پیش‌بینی شده است.

این گزارش می‌افزاید که از جمعه تا شنبه، دوم بهمن، وزش باد شدید در مناطق مستعد خیزش گردوخاک در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان کاهش کیفیت هوا و کاهش دید را به دنبال دارد. شکستن درختان فرسوده و آسیب به سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی هم محتمل خواهد بود.

سازمان هواشناسی در پایان اطلاعیه خود که روز سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، منتشر شد، به مردم توصیه کرد از «فعالیت‌های کوهنوردی» و «سفرهای غیرضروری» اجتناب کنند.

تجهیز خودروها به امکانات زمستانی، اطمینان از داشتن سوخت کافی و جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها دیگر توصیه‌های مطرح‌شده در این اطلاعیه‌اند. سازمان هواشناسی همچنین از فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی خواست برای مقابله با رخدادهای احتمالی آماده باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی درباره بارش باران و برف شدید در ۲۸ استان ایران، سیلاب، ریزش بهمن و آب‌گرفتگی معابر شهری در بسیاری از نقاط ایران به مسدود شدن راه‌های ارتباطی منجر شده است و ساکنان اغلب استان‌ها به دلیل بارش سنگین برف و باران با مشکلاتی چون تخلیه روستا به دلیل سیلاب و قطع آب، برق و گاز روبه‌رو شده‌اند.

در استان کرمان، روستاهای مجاور رودخانه‌ها کامل تخلیه و بیشتر راه‌های ارتباطی به روستاها مسدود شده‌اند. در استان آذربایجان شرقی نیز راه ارتباطی دست‌کم ۲۰۰ روستا بسته شده و تداوم سرمای هوا و بارش برف و کولاک تعطیلی مدارس را در پی داشته است.

بر اساس اعلام اداره ‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان غربی، بارش برف راه دسترسی به ۴۹۷ روستای این استان را بسته است و مدارس تعطیل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مشکلات ناشی از بارش برف سنگین که از روزهای گذشته در استان اردبیل آغاز شده، همچنان ادامه دارد و زندگی عادی مردم این استان را مختل کرده است و تردد در سطح شهر به‌سختی صورت می‌گیرد. این گزارش می‌افزاید که حداقل ۵۰۰ راه روستایی در استان اردبیل مسدود شده‌اند.

در استان‌های ایلام، بوشهر، همدان، قزوین، کردستان، لرستان، گیلان، مرکزی، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، خراسان شمالی  و البرز نیز وضعیت مشابه دیگر استان‌ها گزارش شده است.

در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس نیز در پی بارندگی‌های اخیر و سیلاب‌های پس‌ از آن، مسیرهای ارتباطی بسته شده‌اند. بر اساس اعلام استانداری هرمزگان، مزارع کشاورزی و بیش از چهار هزار واحد مسکونی در شهرستان رودان خسارت دیده‌اند.

مهدی مخبر، معاون مرکز مدیریت راه‌ها، شامگاه سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرد که در روزهای اخیر، ۵۲ جاده ایران به دلیل سیلاب، برف و کاهش ایمنی‌ بسته شده‌اند. به گفته او در حال حاضر محور رامیان‌اولنگ-شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان، جاده فرعی شمشک-دیزین، ‌محور شهداد-نهبندان، محور خرم‌آباد-پل‌دختر، جاده‌ سی‌سخت-پادنا، محور سروآباد-پاوه، محور گنج‌نامه-تویسرکان در استان همدا‌ن‌، جاده پونل-خلخال، محور وازک- بلده، محور هشتگرد-طالقان و محور لاسم-ارجمند در استان مازندران ‌‌به دلیل نبود ایمنی کافی در مسیر مسدودند.