بریتانیا یک میلیون پوند برای حمایت از پناهجویان افغان در ایران کمک کرد

با این کمک، برنامه جهانی غذا می‌تواند برای پناهجویان افغان وعده‌های غذایی آماده و بسته‌های خوراکی تهیه کند

بیشتر پناهجویان افغان که مدارک قانونی همچون گذرنامه یا ویزا نداشتند، از طریق راه‌های غیرقانونی به ایران و پاکستان وارد شدند - Mohammad Javadzadeh / AFP

برنامه جهانی غذا روز سه‌شنبه، ۲۸ دی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که بریتانیا با هدف ارائه غذا به پناهجویان افغان در ایران، اولین کمک یک میلیون پوندی خود را به سازمان جهانی غذا مقیم در جمهوری اسلامی ایران اهدا کرده است. این کمک مالی به برنامه جهانی غذا (WFP) در ایران امکان می‌دهد برای پناهجویان تازه‌وارد افغان غذای آماده و بسته‌های کمک غذایی فراهم کند.

بنا بر اعلام برنامه جهانی غذا، علاوه بر تهیه موادغذایی برای پناهجویان تازه‌وارد، بخشی از این کمک برای تثبیت وضعیت غذایی ۳۱ هزار پناهجوی افغان که قبلا به شهرک‌های پناهجویان در سراسر ایران منتقل شده‌اند، اختصاص داده می‌شود تا از جابه‌جایی بیشتر جمعیت جلوگیری شود.

در این بیانیه آمده است: «این کمک به‌موقع ماموریت نجات برنامه جهانی غذا را گسترش می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند تا به نیازهای موجود در زمینه کمبود غذا سریع‌تر رسیدگی کند.»

سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در جمهوری اسلامی ایران، گفت: «ما خوشحالیم که به ایران کمک می‌کنیم تا از شمار زیادی از پناهجویان افغان که تصمیم گرفته‌اند افغانستان را ترک کنند، حمایت کند. با این کمک برنامه جهانی غذا می‌تواند به پناهجویان افغان کمک‌های حیاتی از جمله وعده‌های غذایی آماده و سایر بسته‌های خوراکی ارائه کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چرخش سریع اوضاع در افغانستان پس از مرداد ۱۴۰۰ و فروپاشی دولت پیشین افغانستان سبب شد تا شمار زیادی از افغان‌ها یک بار دیگر مسیر مهاجرت را در پیش گیرند. بیشتر این پناهجویان که مدارک قانونی همچون گذرنامه یا ویزا نداشتند، از طریق راه‌های غیرقانونی به ایران و پاکستان وارد شدند. اکنون کشورهای همسایه افغانستان در تلاش‌اند موج جدید بحران پناهجویی از افغانستان‌ را مدیریت کنند.

در بیانیه‌ برنامه جهانی غذا به نقل از نگار گرامی، مدیر کشوری برنامه جهانی غذا در ایران، آمده است: «ماه‌های سخت زمستان، از دست دادن شغل، کمبود پول نقد و افزایش قیمت‌ها بحران انسانی در افغانستان را به بالاترین حد رسانده است و نزدیک به ۲۳ میلیون نفر در خطر ناامنی غذایی قرار دارند. بسیار مهم است که برنامه جهانی غذا برای پاسخگویی به هرگونه شرایط اضطراری پناهندگی آماده باشد.»

از اواخر دهه ۱۹۸۰ تاکنون، ایران به مدت چهار دهه پیاپی میزبان سیل عظیمی از پناهجویان افغان بوده است. در دو دهه گذشته و پس از استقرار حکومت جمهوری در افغانستان، شماری از پناهجویان افغان به کشور خود بازگشتند و زندگی جدیدی را آغاز کردند اما چالش‌های اقتصادی، فساد حکومتی و بیکاری مردم سبب شد تا شمار پناهجویان افغان در ایران به‌تدریج افزایش یابد. با تسلط کامل طالبان بر افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، فصل جدیدی از بحران پناهجویان افغان شکل گرفت و ایران به‌عنوان کشور همسایه که با افغانستان مرز زمینی داشت، یک‌بار دیگر میزبان شمار بزرگی از پناهجویان افغان شد.

در ماه دسامبر ۲۰۲۱، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با فلیپو گراندی، کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل، گفت که کشورش به کمک قابل‌توجه جامعه جهانی برای حل معضل پناهجویان افغان نیازمند است زیرا به دلیل مشکلات اقتصادی در ایران و کمبود منابع، جمهوری اسلامی ایران به‌تنهایی نمی‌تواند به مشکلات پناهجویان تازه‌وارد افغان رسیدگی کند.