دوز چهارم به اندازه کافی در برابر اومیکرون ایمنی ایجاد نمی‌کند

سطح پادتن‌ها در خون پس از تزریق دوز چهارم افزایش می‌یابد اما به اندازه‌ای نیست که به طور کامل از ابتلا به اومیکرون جلوگیری کند

اسرائیل برای بالای ۶۰ ساله‌ها و افراد در معرض خطر دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق می‌کند-JACK GUEZ / AFP

نتایج اولیه تحقیق مرکز مطالعات پزشکی شبا در اسرائیل حاکی از آن است که اومیکرون، سویه جدید ویروس کرونا به اندازه‌ای سرایت‌پذیر است که حتی می‌تواند افرادی که چهارمین دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند را نیز مبتلا کند.

به گزارش اورشلیم پست، دوز چهارم فایزر سطح پادتن‌ها در خون را افزایش می‌دهد اما به اندازه کافی از ابتلا به اومیکرون جلوگیری نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور یوچی، مدیر تیم تحقیق می‌گوید که دو هفته پس از تزریق چهارمین دوز، سطح پادتن‌ها در مقایسه با تزریق دوز سوم افزایش می‌یابد اما این افزایش به اندازه‌ای نیست که بتواند در برابر اومیکرون ایمنی کامل ایجاد کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که یک هفته پس از تزریق دوز چهارم، سطح پادتن در خون پنج برابر می‌شود اما باز هم پایین‌تر از آن چیزی است که محققان انتظار داشتند.

یوچی می‌گوید که سطح مورد نیاز پادتن برای حفاظت از بدن در برابر اومیکرون بسیار بالاتر آن چیزی است که یک واکسن خوب می‌تواند ایجاد کند.

نتایج این تحقیق در مورد واکسن مدرنا نیز مشابه است.

با این حال او از تزریق دوز چهارم برای افراد در معرض خطر و سالمندان حمایت می‌کند.

اسرائیل از نخستین کشورهایی است که در مسیر ایمن‌سازی جمعیت در برابر کرونا با تزریق دوز چهارم گام برداشت.

اومیکرون یک سویه بسیار سرایت‌پذیر ویروس کرونا است که از آفریقا شایع شده و در حال حاضر روزانه صدها هزار نفر را در سطح جهان مبتلا می‌کند.

برخی کشورها امیدوارند که این سویه که معمولا در مبتلایانی که به طور کامل واکسینه شده و دوز تقویتی را دریافت کرده‌اند، علائم خفیفی بروز داده بتواند به ایجاد ایمنی جمعی کمک کند.

نقش دوز تقویتی در کاهش خطر ابتلا و یا خفیف‌تر شدن علائم پس از ابتلا به اومیکرون از سوی بسیاری از مراکز تحقیقاتی و پزشکی تایید شده است.