جامعه بین‌المللی به‌طور گسترده حمله حوثی‌ها به ابوظبی را محکوم کرد

وزیر امور خارجه اسرائیل گفت کشورش در کنار امارات متحده عربی می‌ایستد

محل وقوع انفجار در پالایشگاهی در ابوظبی-AFP

حمله روز دوشنبه حوثی‌ها به اهدافی در امارات متحده عربی واکنش و محکومیت گسترده جامعه بین‌المللی را به‌دنبال داشت. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن محکومیت این حمله از طرفین خواست خویشتن‌داری کنند. اتحادیه اروپا، بریتانیا و فرانسه و کشورهای منطقه از عربستان سعودی تا عمان، کویت، بحرین، اردن، قطر و مراکش نیز این حمله‌ها را به شدت محکوم کردند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با همتای اماراتی خود حمله حوثی‌ها به ابوظبی را محکوم کرد. جیک سالیون، مشاور امنیت ملی دولت بایدن نیز ضمن تاکید بر تعهد آمریکا به حفظ امنیت امارات و ایستادگی در کنار آنها برای مقابله با تهدید‌ها گفت که واشینگتن حوثی‌ها را پاسخگو خواهد کرد. یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل هم در صفحه توییتر خود این حمله‌ها را محکوم کرد و گفت اسرائیل در کنار امارات متحده عربی می‌ایستد. او خواستار محکومیت فوری این حمله‌ها از سوی جامعه بین‌المللی شد تا ایران و گروه‌های نیابتی‌اش نتوانند به تضعیف امنیت منطقه و آسیب زدن به مردم بی‌گناه ادامه دهند.

همزمان وزارت امور خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد که حمله‌های روز دوشنبه را محکوم می‌کند و این حمله‌ها در خاک امارات بدون پاسخ باقی نمی‌ماند. وزارت امور خارجه امارات متحده عربی تاکید کرد که این کشور حق پاسخ به حمله‌های تروریستی و شدت گرفتن اقدامات مجرمانه را برای خود محفوظ می‌داند.

حوثی‌ها دوشنبه در اقدامی کم سابقه مدعی شدند که پنج موشک و تعدادی پهپاد به سوی فرودگاه‌های دبی و ابوظبی و یک پالایشگاه نفتی و برخی هدف‌های دیگر در امارات متحده عربی شلیک کرده‌اند. سخنگوی حوثی‌ها همچنین تهدید حمله‌های بیشتر را مطرح کرد. شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران همزمان با دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس کشتی اماراتی روابی را نیز توقیف کرده بودند.

امارات متحده عربی ضمن تایید این حمله‌ها و مسئول دانستن شبه‌نظامیان حوثی از کشته شدن سه نفر و زخمی شدن سه نفر دیگر در جریان انفجارها خبر دادند. خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی می‌گوید کشته‌ها اتباع هند و پاکستان‌اند.

پلیس امارات متحده عربی می‌گوید بقایای قطعات پهپاد‌های استفاده شده در این حمله‌ها را کشف کرده اما اشاره‌ای به موشک نکرده است.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی از آن است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی پس از انفجارها در امارات متحده عربی، مواضعی را در صنعا پایتحت یمن که در دست شبه‌نظامیان حوثی‌ است، هدف قرار داده است. این حمله‌ها پس از آن انجام شد که ائتلاف عربی هشت پهپاد حوثی‌ها را منهدم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژان ایون لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به شدت گرفتن حمله‌های حوثی‌ها تاکید کرده است که این حمله‌ها ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

حوثی‌ها شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران‌اند که بارها مسئول حمله به عربستان از جمله حمله به تاسیسات نفتی آرامکو با استفاده از سلاح‌های ساخت ایران معرفی شدند.

حمله‌های روز دوشنبه همزمان با ورود سه دیپلمات جمهوری اسلامی ایران به عربستان انجام شد. ریاض و ابوظبی از ماه‌ها قبل در حال رایزنی با جمهوری اسلامی هستند. هدف از این رایزنی‌ها کاهش تنش‌ها اعلام شده است.

برخی ناظران بر این باورند که حمله‌های اخیر حوثی‌ها می‌تواند روند گفت‌و‌گو‌های امارات با ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

این‌ حمله‌ها در حالی انجام شده که دور هشتم مذاکرات وین برای احیای برجام بدون پیشرفت ملموس همچنان جریان دارد و تهران خواستار لغو همه تحریم‌ها و دریافت تضمین از آمریکا است.

بیشتر از جهان