کم‌کاری یوفا برای گماردن متخصص ضربه مغزی برای بازیکنان

پروتکل یوفا در مورد ضربه مغزی بازیکنان، زیر ذره بین قرار گرفت

 AFP

پس از آن که معلوم شد مدیریت یوفا (اتحادیه فوتبال اروپا) درخواست گماردن پزشکان مستقل را در مسابقات فوتبال برای بررسی بازیکن مشکوک به ضربه مغزی نادیده می‌گیرد و کماکان مسئولیت این کار را به‌عهده باشگاه‌ها وا گذار می کند، مورد انتقاد قرار گرفت. 

بدنبال چند حادثه چشمگیر مناقشه بر انگیز که در فصل ۲۰۱۹ – ۲۰۱۸ روی داد، پروتکل یوفا در مورد ضربه مغزی بازیکنان، زیر ذره بین قرار گرفت. در نتیجه، آن سازمان درخواست رسیدگی به مقررات موجود را اعلام کرد. 

یوفا از هر دو سازمان فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) و شورای بین‌المللی قوانین فوتبال (IFAB) خواست تغییرات احتمالی در قوانین بازی را بررسی کنند – از جمله این که رسیدگی به ضربه مغزی  را از حوزه مسئولیت پزشکان باشگاه‌ها خارج کنند تا فشار روی آنها کمتر شود.

پروتکل فعلی یوفا داور را ملزم می‌کند که در صورت نگرانی از رنج دیدگی بازیکن در اثر ضربه مغزی، بازی را متوقف کند، اما کادر پزشکی تنها سه دقیقه وقت دارد تشخیص دهد بازیکن می‌تواند به بازی برگردد یا خیر. پس از این که در مسابقه نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا میان تاتنهام و آژاکس، جان ورتونگن دچار ضربه مغزی شد، این مدافع بدنبال ضربه وارده به سرش از زمین خارج شد اما پس از بازگشت به زمین نتوانست به بازی ادامه دهد. پس از این حادثه نیاز به حضور پزشکان مستقل مطرح شد.

آلن شیرر، بازیکن سابق تیم ملی انگلیس یکی از کسانی است که خواستار انجام اقداماتی در این زمینه است. او در زمان وقوع آن حادثه گفت: «اگر تا به‌حال شخصی بدنبال دلیل بیشتری برای حضور پزشک مستقل بود، این همان دلیل است».

«یک پزشک مستقل می‌توانست با یک نظر دریابد که او توان راه رفتن هم ندارد و بشدت ناراحت است و در نتیجه اجازه بازگشت به زمین را نمی‌داد. چند دفعه باید درس بیاموزیم؟»

با وجود این که یوفا می داند«در پروتکل ما اشکال روشنی وجود دارد» اما این سازمان عدم تمایل خود را نسبت به بی اعتمادی به پزشکان مستقل در بررسی بازیکن ضربه مغزی دیده، ادامه می دهد.

نیکی پاپادیمیتریو، هماهنگ کننده پزشکی یوفا  گفت که بخش او با این پیشنهاد «مخالف»است.

او گفت: «ما تا حدودی با پزشک مستقل و راه حل مستقل مخالفیم، زیرا تشخیص ضربه مغزی خیلی دشوار است؛ و فکر می کنم پزشک باشگاه بازیکنان را بهتر می‌شناسد وبهتر می‌تواند تصمیم بگیرد.

«همچنین نمی‌دانم مستقل بودن یک پزشک به چه معناست؟مسابقات در سراسر اروپا برگزار می‌شوند. آیا پزشک از کشور تیم میزبان است؟ پزشک شهروند همان کشور است؟ آیا مشکل زبان وجود دارد؟ مسئولیت با کیست؟ آیا آن پزشکان ریسک پذیر خواهند بود؟ فکر می کنم پزشک مستقل مشکلی بر مشکلات خواهد افزود.

«فکر می کنم راه های مختلفی برای بهبود وضع فعلی وجود دارد که در حال حاضر مشغول کلنجار با آنها هستیم. فکر کنم در این زمان یوفا نمی‌تواند پاسخگو باشد. فکر می‌کنم مسئولیت ضربه مغزی با پزشک تیم است».

همچنین یوفا پذیرفت عدم کفایت استانداردهای لازم در پروتکل ضربه مغزی، ریسک حقوقی بوجود می آورد. وقتی صحت این مطلب از پاپادیمیتریو پرسیده شد، او گفت: « بله، دقیقا همین طور است.»

تصمیم یوفا مبنی بر ادامه مسئولیت پذیر کردن باشگاه‌ها در صورت ضربه مغزی احتمالی به بازیکنان مورد انتقاد قرار گرفته است.

دکترفیلیپ بتی، پزشک ورزشی سابق در منچستر سیتی و پزشک تیم راگبی گفت که از موضع مدیریت یوفا در این خصوص در «شگفت» است. او گفت تجربه شخصی‌اش تایید می‌کند که فشار مدیریت باشگاه می‌تواند بر روی «تصمیم» کادر پزشکی اثر گذارد. 

دکتر بتی به ایندیپندنت گفت: «فکر می‌کنم پزشک مستقل حاضر در روز مسابقه باید ضربه مغزی بازیکن را بررسی کند.

«من قبلا در این وضعیت قرار داشته‌ام و بطور اجتناب ناپذیری بعنوان پزشک در تضاد منافع گرفتار شدم. آرزو داری در تضاد با تیم خودت و مدیریت آن نباشی و همین وضعیت می‌تواند بر تصمیم ات تاثیر گذارد. احساس می‌کنم اشتباهاتی که در گذشته کردم نیز دخیل بوده است. ما هیچکدام کامل نیستیم و کنار نهادن تضاد منافع در وضعیت پُر تنش عاقلانه است.»

در مورد یوفا، او گفت: «بنظر می‌رسد آن‌ها برای استفاده از بازیکن ذخیره بجای بازیکنی که ضربه مغزی خورده است پشت سر خیلی از ورزش‌ها از جمله راگبی و حتی کریکت هم هستند. خیلی تعجب کردم برای پُرطرفدارترین ورزش جهان چنین کنند».

وقتی از دکتر بتی در مورد بهتر کردن پروتکل ضربه مغزی سئوال شد، او گفت: «رسیدگی مستقل و قبول این که در حال حاضر تست با دقت صد در صد وجود ندارد. اگر ثابت شود تست بزاقی کمک کننده است، مفید خواهد بود».

«تغییر فرهنگی مورد نیاز است، هر چند برای حفاظت از بازیکن مشکوک به ضربه مغزی باید او را بررسی و در صورت لزوم تعویض کرد». 

خیریه آسیب مغزی هدوی (Headway) نیز «ناامیدی» خود را از یوفا بیان و تاکید کرد که مدیریت «باید آماده باشد تغییرات عمده ایجاد کند و اگر جدی است، اقدامات بیشتری برای حفاظت از ضربه مغزی انجام دهد».

پیتر مک کیب، مدیر اجرایی هد وی گفت: «در جایی که پروتکل های ورزشی رعایت نشود و یا نا کافی باشد، ما شاهد حادثه‌های چشمگیری خواهیم بود. 

«سال هاست گفته‌ایم اقدامات بیشتری باید انجام شود، اما به این درخواست‌ها بی اعتنایی شده است.

«همه می‌دانند تشخیص ضربه مغزی دشوار است و فشار روی کادر پزشکی باشگاه‌ها زیاد و غیرمنصفانه است.

«ما بر این باوریم زمان آن فرارسیده که پزشکان مستقل با تخصص در ضربه مغزی وآسیب دیدگی  سر، تصمیم نهایی را در مورد ادامه بازی بازیکن اتخاذ کنند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/sport

© The Independent

بیشتر از ورزش