معبد دلفی، خانه آپولو، ناف عالم هستی

مسیر حدود ۱۶۰ کیلومتری از آتن تا معبد آپولو را یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی جهان می‌دانند

زئوس، خدای اصلی اساطیر یونان پشت افسانه دلفی ایستاده است- Getty Image Via Canva

دلفی، شهری که با معبد و پناهگاه خدای یونانی آپولو به عنوان omphalos (مرکز یا ناف) دنیای باستان شناخته می‌شود، همیشه برای یونانیان و رومی‌ها مکانی مقدس و مورد پرستش بوده است. ‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پادشاهان و مردم بسیاری از سراسر منطقه مدیترانه و فراتر از آن برای مشورت با کاهن افسانه به دلفی می‌آمدند. به گزارش وال استریت ژورنال، مسیر حدود ۱۶۰ کیلومتری از آتن تا معبد آپولو را یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی جهان می‌دانند.‌ پاوسانیاس، یکی از نخستین سفرنامه‌نویسان، حدود یک هزار و ۸۰۰ سال پیش در نوشته‌های گردشگری خود درباره جهان باستان، از این مسیر و بنای یادبود خدایان دلفی به تفصیل سخن گفته است.

زئوس، خدای اصلی اساطیر یونان، پشت افسانه دلفی ایستاده است. او دو عقاب را به سراسر جهان فرستاد تا مرکز آن را پیدا کنند و هر دوی آن‌ها را هم‌زمان رها کرد؛ یکی از شرق و دیگری از غرب با سرعت یکسان حرکت کردند و زئوس در مسیر عبور عقاب‌ها سنگی را از آسمان پرتاب کرد و سنگ بر دلفی افتاد. طبق این اسطوره یونانی، دلفی، مرکز جهان (یا دست‌کم مرکز جهان یونان باستان)، این‌گونه به وجود آمده است.

امروز با چند ساعت رانندگی به سمت شمال آتن، خرابه‌های این شهر کوچک که از یک سو به دره پلیستوس (Pleistos) و از سوی دیگر به خلیج کورنت (Corinth) مشرف است، به چشم می‌خورد. خرابه‌های دلفی یک تئاتر و استادیوم قابل توجه‌اند و درمرکز آن، معبد آپولو قرار دارد؛ ویرانه‌هایی دیدنی و بی‌تکلف که روزگاری پرستیده می‌شدند. 

بیشتر از زندگی