موج ششم کرونا در ایران: ۴۰ درصد مبتلایان، اومیکرون گرفتند

شهروندان بلاتکلیف در انتظار ورود محموله‌های جدید واکسن آسترازنکا 

«دست‌کم سه نفر که ابتلای آنان به سویه اومیکرون تشخیص داده شده بود، جان باختند» - اقتصاد‌ آنلاین

مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، گفت که در حال حاضر ۴۰ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران از نوع اومیکرون است. به گفته او، افزایش تعداد بیماران در روزهای اخیر «سیگنال‌ موج ششم کرونا» است و تا هفته آینده، اومیکرون به سویه غالب در ایران تبدیل می‌شود.

محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت، روز شنبه ۲۵ دی‌ ماه اعلام کرد که دست‌کم سه نفر که ابتلای آنان به سویه اومیکرون تشخیص داده شده بود، جان باختند. او همچنین خبر داد که بیش از یک هزار و ۱۶۰ نفر به این سویه مبتلا شده‌اند.

مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، در واکنش به این خبر گفت: «ثبت تعدادی مرگ ناشی از اومیکرون دور از انتظار نبود؛ قبلا هم تمام صاحب‌نظران اعلام کرده بودند که هرچند شدت اومیکرون بسیار کمتر است، اصلا با سرماخوردگی قابل‌مقایسه نیست و هم می‌تواند بیماری شدید و هم مرگ به دنبال داشته باشد. زمانی که تعداد موارد ابتلا افزایش یابد، طبیعی است که به مرگ‌ومیر هم منجر می‌شود.»

او آمار فعلی ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا در ایران را حدود ۴۰ درصد اعلام و تاکید کرد: «طبیعتا این درصد در حال افزایش است.» به گفته او، موارد ابتلا به سویه اومیکرون هفته‌ای ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که چهار هفته گذشته، هشت درصد موارد ابتلا را شامل می‌شد، در سه هفته گذشته، ۱۸ درصد، دو هفته گذشته، ۳۳ درصد و در هفته اخیر هم ۴۳ درصد موارد ابتلا را شامل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اومیکرون به سویه غالب تبدیل می‌شود، گفت که نمونه‌گیری از برخی استان‌ها نشان می‌دهد که در تعدادی استان‌ها نیز اومیکرون سویه غالب است.

یونسیان درباره سرایت بیماری از طریق افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، گفت: «بالای ۱۰ درصد جمعیت واجد شرایطی که باید واکسن تزریق می‌کردند، این اقدام را انجام نداده‌اند. همچنین از کل جمعیت کشور هم ۱۶.۵ میلیون نفر کودک زیر ۱۲ سال واکسن نزده‌اند. این تعداد می‌توانند آلوده شوند و درصد عمده‌ای از آن‌ها می‌توانند دیگران را آلوده کنند و از این نظر نگرانی وجود دارد.»

احتمال غالب شدن سویه اومیکرون ویروس کرونا و افزایش تعداد بیماران در هفته‌های آینده در حالی مطرح می‌شود که امکانات تشخیص این سویه در همه آزمایشگاه‌های ایران وجود ندارد و تعداد زیادی از افراد هنوز موفق نشده‌اند دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند و بسیاری از شهروندان همچنان در انتظار رسیدن محموله‌های جدید واکسن آسترازنکا به سر می‌برند.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه در خبری، از «بلاتکلیفی» شهروندان برای تزریق این واکسن خبر داد و نوشت: «واکسن آسترازنکا به مشهد نرسید و در اهواز سهمیه‌بندی شد.» هم‌زمان با اعلام این خبر، محمدحسین سرمست، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، گفت: «نیازی نیست که آسترازنکا به‌صورت همگانی تزریق شود و بیشتر افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور دارند، از این واکسن استفاده می‌کنند.»

پیش‌تر هم یکی دیگر از مقام‌های وزارت بهداشت گفته بود افرادی که دوز اول و دوم واکسن‌ آسترازنکا زده‌اند، می‌توانند برای دوز سوم واکسن ایرانی پاستووکوک تزریق کنند اما به دلیل فقدان تاییدیه جهانی برای واکسن‌های ایرانی، بسیاری از شهروندان تمایل دارند برای دوز سوم آسترازنکا بزنند.