ایران مدعی «سرعت نامناسب» آمریکا در مذاکرات وین شد

«هر کشوری برای خودش پلن بی دارد و شاید پلن بی جمهوری اسلامی ایران هم خیلی جذابیتی برای آن‌ها نداشته باشد»

درحالی‌که طرف‌های غربی مذاکرات وین در هفته‌های گذشته با اشاره به روند کند مذاکرات با ایران، درمورد محدود و روبه پایان بودن زمان برای رسیدن به نتیجه هشدار می‌دهند، ایران مدعی شد که مهم‌ترین اختلاف در مذاکرات، «سرعت نامناسب» حرکت طرف‌های مقابل، به‌ویژه آمریکا است.    

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه، ۲۷ دی‌ماه، گفت: «اختلافات مهمی در وین باقی مانده. مهم‌ترین اختلافی که امروز ما داریم، سرعت نامناسب حرکت طرف‌های مقابل است، به‌ویژه طرف آمریکایی در ارائه ابتکارات.»

خطیب‌زاده مدعی شد در مذاکرات وین، «پیشرفت‌هایی که حاصل شده، به‌خاطر اقدامات جمهوری اسلامی ایران» بوده و این کشور در موضوع‌های مختلفی که اختیار و امکانش را داشته، ازجمله در مسائل فنی، آن‌ها را با سرعت خوبی پیش برده است، اما در مواردی مانند «رفع تحریم‌ها»  گفت‌وگوها منوط به تصمیم‌های سیاسی شده است که «طرف مقابل همچنان معطل مانده است» و ابتکارات ضروری از آن طرف دیده نشده است و «بیشتر شنونده بوده‌اند».   

دور هشتم مذاکرات احیای برجام از ششم دی‌ماه، در وین، پایتخت اتریش آغاز شد و با حضور هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران، پنج کشور دیگر باقیمانده در توافق برجام و اتحادیه اروپا و همچنین مذاکره‌کنندگان آمریکا به‌صورت غیرمستقیم، همچنان ادامه دارد. مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و کشورهای اروپایی که از جمعه برای مشورت به پایتخت‌های خود بازگشته بودند، روز دوشنبه برای ادامه گفت‌وگوها به وین بازگشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در این مدت تنفس چندروزه نیز جلسه‌های مربوط به مذاکرات فنی با حضور کارشناسان هیئت‌های مذاکره‌کننده ادامه داشته و تمرکز جلسات برروی «چهار متن اصلی» بوده است.

او افزود که «بسیاری از جداول آماده شده و ستون‌های جداول نیز آماده شده است. بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شده است و توافقات درباره ایده‌ها تاحدود زیادی انجام شده و درحال تبدیل شدن به جملات و کلمات هستند».

خطیب‌زاده اعلام کرد آنچه در مذاکرات باقی مانده است، موضوع‌های مهم و کلیدی و تصمیم‌های خاص سیاسی است و «طرف واشینگتن باید تصمیم خود را بگیرد و اعلام کند» که در این صورت، با سرعت خوبی به‌سمت «توافق خوب و قابل اتکا» در حرکت هستیم. 

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه، روند مذاکرات وین بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران را بسیار کند خواند و گفت به نظر نمی‌رسد در بازه زمانی واقع‌گرایانه توافقی حاصل شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا  هم روز پنجشنبه درمورد زمان محدود و «فرصت چند هفته‌ای» باقی‌مانده برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین هشدار داده و گفته بود که درصورت شکست مذاکرات، واشینگتن برای در نظر گرفتن «سایر گزینه‌ها» آماده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این هشدار بلینکن گفت: «من به وزیر امور خارجه آمریکا توصیه می‌کنم که تمام تلاش، همت و اگر ابتکاری دارند، آن را  به کار ببرند که همین پلن آ که در دست هست به نتیجه برسد.»

او افزود که «هر کشوری برای خودش پلن بی دارد و شاید پلن بی جمهوری اسلامی ایران هم خیلی جذابیتی برای آن‌ها نداشته باشد».

خطیب زاده همچنین مدعی شد که آمریکا همچنان درحال «پیگیری همان مسیر اشتباه» دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است و افزود: «مادامی که ما در رفتار آنها تغییری نبینیم، واقعا نمی‌توانیم بگوییم به نقطه‌ای رسیدیم که توافق پایدار و قابل اتکا در دسترس است.»