آزمایش دو موشک بالستیک از فرودگاه پیونگ‌یانگ

این چهارمین آزمایش موشکی کره شمالی در مدت کمتر از دو هفته است

روز جمعه در آزمایش موشکی کره شمالی، پرتاب‌ها از واگن یک قطار انجام شد و روز دوشنبه، از فرودگاه پیونگ‌یانگ-  Jung Yeon-je / AFP

ارتش کره جنوبی از پرتاب دو موشک بالستیک کوتاه‌برد ناشناخته از فرودگاه پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی،  در روز دوشنبه، ۲۷ دی‌ماه، خبر داد. این چهارمین آزمایش موشکی کره شمالی در سال میلادی جدید و نشان‌دهنده زرادخانه موشکی در حال گسترش این کشور است.

کره شمالی با شتابی غیرمعمول در انجام آزمایش‌های موشکی، طی کمتر از دو هفته اخیر، سه آزمایش دیگر نیز انجام داده است. بنابر اعلام رسانه‌های دولتی آن کشور، در دو مورد اول، «موشک‌های مافوق صوت» پرتاب شده بودند که سرعت و قدرت مانور پس از پرتاب بالایی دارند؛ در آخرین آزمایش هم روز جمعه دو موشک بالستیک کوتاه‌برد از واگن‌های قطار شلیک شدند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌نظر می‌رسد در آزمایش موشکی روز دوشنبه، دو فروند موشک بالستیک کوتاه‌برد را از فرودگاه سونان پیونگ‌یانگ به‌سمت شرق پرتاب شده‌اند.

کره شمالی در سال ۲۰۱۷ نیز در همین فرودگاه، موشک بالستیک میان‌برد هواسونگ-۱۲ را با حضور کیم جونگ‌اون، رهبر این کشور، آزمایش کرده بود.

بنابر اعلام رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، موشک‌های آزمایش‌شده در روز دوشنبه حدود ۳۸۰ کیلومتر را طی کرده و حداکثر تا۴۲ کیلومتر ارتفاع گرفته‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژاپن نیز پرتاب‌های روز دوشنبه کره شمالی را گزارش کرده است. نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن، اعلام کرد که به نظر می‌رسد این موشک‌ها نزدیک به سواحل شرقی کره شمالی، در اقیانوس فرود آمده باشند. او این آزمایش‌ها را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت مبنی‌بر منع کره شمالی از هرگونه توسعه موشکی خواند و گفت: «بدیهی است که هدف کره شمالی از پرتاب‌های پیاپی موشک‌ها، ارتقای فناوری موشکی این کشور است.»

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه وزیران ژاپن، هم این آزمایش موشکی را به‌عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت محکوم کرد.

فرماندهی اقیانوس هند-آرام ارتش ایالات متحده نیز در واکنش به پرتاب‌های روز دوشنبه همچون آزمایش موشکی جمعه، با اشاره به این‌که پرتاب این موشک تهدیدی فوری برای ایالات متحده یا متحدانش ایجاد نمی‌کند، بر «تاثیر بی‌ثبات‌کننده برنامه تسلیحاتی غیرقانونی (کره شمالی)» تاکید کرد. 

کره شمالی از سال ۲۰۱۷ به این‌سو بمب هسته‌ای یا موشک بالستیک قاره‌پیمای دوربرد آزمایش نکرده است، اما در سال های اخیر، پس از توقف مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای در سال ۲۰۱۹ میلادی، انواع مختلفی از موشک‌ها و کلاهک‌های جنگی با قابلیت مانورپذیری بالاتر را توسعه داده و رونمایی و آزمایش کرده است که به گفته تحلیلگران احتمالا می‌توانند بر سامانه‌های دفاع موشکی مورد استفاده کره جنوبی و ایالات متحده غلبه کنند.

درپی آزمایش‌‌های موشکی اخیر کره شمالی، دولت جو بایدن روز چهارشنبه در نخستین تحریم‌های خود علیه برنامه تسلیحاتی آن کشور، شش شهروند کره شمالی، یک شهروند روسیه و همچنین یک شرکت روس را به‌دلیل نقش آن‌ها در تهیه کالاهای مورد نیاز برای برنامه تسلیحاتی کره شمالی از کشورهای چین و روسیه، در فهرست سیاه قرار داد.

آمریکا همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرده است تا علیه چندین فرد و نهاد کره شمالی به‌دلیل نقض قطعنامه‌های شورای امنیت در رابطه با توسعه موشکی و هسته‌ای آن کشور، تحریم وضع کند.

در مقابل، کره‌شمالی اعلام کرد که  آزمایش‌های موشکی را بخشی از حق قانونی این کشور برای دفاع از خود می‌داند و مدعی شد که ایالات متحده با اعمال تحریم‌های جدید، تنش را به‌عمد تشدید می‌کند. 

بیشتر از جهان