رسوایی درباری: کار به محاکمه می‌کشد یا مصالحه؟

وکلای شاهزاده اندرو، پسر ملکه بریتانیا، می‌گویند شاکی احتمالا دچار «تخیلات نادرست» است

شاهزاده اندرو (چپ) و شاکی او، ویرجینیا جوفری -  STEVE PARSONS, BEN GABBE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / POOL / AFP

وکلای شاهزاده اندرو، پسر ملکه بریتانیا، خواهان گفت‌وگو با روانشناس ویرجینیا جوفری (زنی که مدعی است اندرو به او تعرض جنسی کرده است) هستند. تیم وکلای دوک یورک می‌گویند خانم جوفری احتمالا دچار عارضه «تخیلات نادرست» است.

ویرجینیا جوفری، شاهزاده اندروی ۶۱ ساله را متهم کرده است که زمانی که او ۱۷ ساله بوده و از نظر قوانین آمریکا صغیر شمرده می شده، او را مورد تعرض جنسی قرار داده است. شاهزاده اندرو بارها آن اتهام را تکذیب کرده است.

قاضی پرونده در نیویورک از طرفین خواسته است تا روز ۱۴ ژوئیه مدارک مرتبط با اظهارات شاهدان خود را به دادگاه ارائه دهند.

وکلای اندرو خواهان مصاحبه با رابرت جوفری، همسر ویرجینیا، در مورد امور مالی و هزینه‌های آنان، و نیز گفت‌وگو با روانشناس خانم جوفری و داروهای تجویز شده برای او هستند. 

روانشناسی که در دادرسی گیلین مکس‌ول، دوست‌دختر سابق جفری اپستین، بزهکار جنسی، شهادت داد، می‌گوید مردم مدام خاطرات خود را به جای یادآوری، بازسازی می‌کنند.

در این میان، وکلای خانم جوفری نیز خواهان مصاحبه با دستیار شاهزاده اندرو شده و گفته‌اند که او اطلاعاتی در مورد رابطه دوک یورک با جفری اپستین، کودک‌آزار جنسی، دارد. 

پیش از این تحولات، کاخ باکینگهام روز پنجشنبه، ۱۳ ژانویه، اعلام کرد که شاهزاده اندرو از کلیه القاب نظامی‌اش خلع شده است. افزون بر این،  نام و ارتباط دوک یورک با کلیه سازمان‌ها و نهادهای خیریه زیر نظارتش حذف خواهد شد.

در بیانیه شاهزاده اندرو پیرامون رسوایی سلطنتی کاخ باکینگهام آمده است: «دوک یورک همچنان از انجام وظایف عمومی خودداری کرده و از این مورد [قانونی]  در جایگاه یک شهروند عادی دفاع می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های بریتانیا به نقل از فیل دامپیِر، زندگی‌نامه‌نویس اعضای خاندان سلطنتی، گزارش داده‌اند که از شاهزاده اندرو خواسته شده بوده به خاطر مادرش که امسال هفتادمین سالگرد سلطنتش را جشن می‌گیرد، با پرداخت ده میلیون پوند به خانم جوفری، در خارج از دادگاه به مصالحه برسند. اما گزارش‌هایی حاکی از آن است که ویرجینیا جوفری می‌خواهد در دادگاه حاضر شود و علیه اندرو شهادت دهد.

مارک استیونز، حقوقدان آمریکایی، می‌گوید: «قاضی لوئیس کاپلان حکم خود را مثل بمبی وسط خاندان سلطنتی انگلستان انداخته و موجب بروز بحرانی در قانون اساسی [بریتانیا] شده است.»

او ضمن اشاره به این که  دوک یورک «گزینه‌های خوبی ندارد»، افزود:« در اساس، فکر می‌کنم او [اندرو] یا باید با دادرسی رو‌به‌رو شود، یا [خارج از دادگاه با جوفری] مصالحه کند که  قدری بهتر است. احتملا اندرو از القاب سلطنتی‌اش محروم خواهد شد. مصالحه با جوفری بهترین گزینه اوست. اما ممکن است او [جوفری] بخواهد کار به دادرسی بکشد.»

بیشتر از جهان