وزیر خارجه طالبان: به توافق‌های زیادی با ترکمنستان رسیدیم

یک هیئت بلندپایه دولت ترکمنستان، قرار است روز ۲۲ ژانویه به کابل سفر کند

امیرخان متقی و هیئت همراه در دیدار از ترکمنستان - عکس از حساب توییتر وزارت خارجه طالبان

روز یکشنبه ۲۶ دی، مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، در پایان سفر دوروزه‌ خود به ترکمنستان، در یک نوار ویدیویی گفت که در ملاقات با رشید مردُف، وزیر خارجه ترکمنستان، و شماری دیگر از مقامات آن کشور به توافقات زیادی در زمینه‌های تجارت، ترانزیت، اقتصاد، و دیپلماسی دست یافته است.

مولوی متقی افزود، در ملاقات با مقامات ترکمنستان، در مورد تسهیل تجارت میان افغانستان و ترکمنستان در بخش‌های مختلف، از جمله تجارت میان حکومت‌ها و تجارت میان شرکت‌های خصوصی دو کشور، گفت‌وگو کرده و به نتایج قطعی در آن زمینه‌ها دست یافته است. وزیر خارجه گروه طالبان همچنین مدعی شد که در جریان دیدارهایش با مقامات ترکمنستان، به آنان اطمینان داده است که افغانستان می‌تواند مسیر ترانزیت میان آسیای میانه و آسیای جنوبی باشد و این کار به نفع اقتصاد منطقه و افغانستان است.

او همچنین افزود که کار دو پروژه گازرسانی «تاپی» و «تاپ» نیز به‌زودی آغاز می‌‌شود و در زمینه تامین امنیت این دو پروژه، اطمینان‌های لازم را به مقامات دولت ترکمنستان داده است. متقی گفت: «کار دو پروژه تاپی و تاپ نیز به‌زودی آغاز می‌شود. امیدوارم پیش از شروع شدن پروژه تاپی، کار پروژه تاپ در بهار آینده آغاز شود. احتمالاً در ماه مارس برخی اقدامات در این زمینه آغاز شود.»

به گفته متقی، پروژه گازرسانی تاپی، گاز ترکمنستان را با عبور از افغانستان و پاکستان به هند انتقال می‌دهد، و پروژه تاپ، گاز ترکمنستان را به افغانستان انتقال می‌دهد. طالبان به این دو پروژه به عنوان منابع مهم عایداتی که می‌تواند نیازمندی‌های دولت طالبان را تا حدی رفع کند، چشم دوخته‌اند و در پنج ماه گذشته، ملاقات‌های متعددی با هیئت‌های دولت ترکمنستان در این راستا داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی متقی همچنین اذعان کرد که در گفت‌وگو با مقامات ترکمنستان، از آنان تقاضا کرده است که در زمینه‌های تولید برق بادی و خط راه‌آهن نیز در افغانستان کار کنند، و ابراز امیدواری کرد که به‌زودی برنامه‌هایی در این زمینه در استان‌های فاریاب، جوزجان، و هرات آغاز خواهند شد.

وزیر خارجه طالبان مدعی شد که با طرف ترکمنستانی توافق کرده است که در نشست‌های منطقه‌ای با هم در تعامل و تماس باشند و همکاری‌های دو جانبه را گسترش دهند. او یادآور شد که قرار است در ۲۲ ژانویه، یک هیئت بلندپایه از جانب دولت ترکمنستان برای پیگیری تعهدات دوجانبه و توافقات صورت گرفته، به کابل سفر کند.

پروژه گازرسانی تاپی از بزرگترین پروژه‌های اقتصادی در منطقه است که با عبور از افغانستان، گاز ترکمنستان را به پاکستان و هند صادر می‌کند. چنانچه این پروژه در افغانستان راه‌اندازی شود، افغانستان سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار حق ترانزیت گاز به‌دست می‌آورد.

بیشتر از جهان