وزیر خارجه اردن: ایران باید به دخالت در امور کشورهای عربی پایان دهد

«اردن در هر قدمی که برادرانش در خلیج فارس برای حفاظت از امنیت و ثبات خود برمی‌دارند، کنار آن‌ها می‌ایستد»

ایمن صفدی هفته گذشته در سفر به ایالات متحده با مقام‌های ارشد آن کشور دیدار کرد- Khalil MAZRAAWI / POOL / AFP

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن، با اشاره به تمایل کشورهای عربی به داشتن روابط خوب با ایران، تاکید کرد که برای رسیدن به چنین رابطه‌ای، تهران باید به دخالتش در امور کشورهای عربی پایان دهد.

صفدی که هفته گذشته به ایالات متحده سفر کرده بود، در گفت‌وگویی ویژه با شبکه تلویزیونی العربیه که شنبه، ۲۵ دی‌ماه، منتشر شد، گفت گه همه شرکای عرب خواهان روابط خوب با ایران‌اند، اما «برای رسیدن به… روابط دوستانه، باید درمورد دلایل روابط [بی‌ثبات] اعراب و ایرانیان گفت‌وگو کنیم. یکی از دلایل آن، دخالت ایران در منطقه عربی است و برای ایجاد پیوند عرب-ایرانی، باید این مداخله متوقف شود.» 

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز ۱۳ دی‌ماه، در یک نشست خبری مشترک با ایمن صفدی در شهر امان، پایتخت اردن، گفته بود که اگر «برادران در ایران» از تهدید امنیت و ثبات منطقه و حمایت از شبه‌نظامی‌های تروریست وپیگیری ساخت سلاح‌های هسته‌ای دست بردارند، کشورهای عربی دست یاری به سوی آن‌ها دراز خواهند کرد. 

وزیر امور خارجه اردن در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با العربیه، ضمن اشاره به دیدگاه پادشاه اردن که بارها امنیت خلیج فارس و عربستان سعودی را بخشی از امنیت اردن خوانده است، گفت: «ما در هر قدمی که برادرانمان در خلیج فارس برای حفاظت از امنیت و ثبات خود برمی‌دارند، کنار آن‌ها می‌ایستیم.»

صفدی با اشاره به شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن، گفت که امان همچنان حملات تروریستی آن‌ها به عربستان سعودی را محکوم می‌کند و افزود: «ما برای مقابله با این چالش در کنار [عربستان سعودی] ایستاده ایم و از تلاش‌های آن‌ها برای دستیابی به راه‌حلی برای بحران فاجعه‌بار یمن حمایت می‌کنیم... حوثی‌ها باید به توافق‌هایی که امضا کرده‌اند، ازجمله توافق ریاض و دیگر موارد، پایبند باشند.»

در این گفت‌وگو که در سفارت اردن در واشینگتن انجام شد، ایمن صفدی در پاسخ به سوالی درمورد سخنان ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، درمورد تشکیل «هلال شیعی» در خاورمیانه، تاکید کرد که طرح این موضوع با رویکرد فرقه‌ای و مذهبی نبوده و «پادشاه از منظر سیاسی درباره نقش ایران در منطقه و هرگونه سیاستی صحبت کرده است که به منافع اعراب آسیب می‌رساند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اصطلاح «هلال شیعی» را نخستین‌بار ملک عبدالله در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان منطقه نفوذی که ایران را از مسیر عراق و سوریه به جنوب لبنان متصل می‌کند، به‌کار برد. پادشاه لبنان در سفرش به ایالات متحده در گفت‌وگویی با روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست، هشدار داده بود که تشکیل این «هلال شیعی» در خاورمیانه، توازن سنتی قدرت در این منطقه را مختل خواهد کرد. 

پادشاه اردن خود نیز مردادماه امسال نیز در سفری که به ایالات متحده داشت، با اشاره به سرنگونی تعدادی پهپاد و موشک ساخت ایران در خاک آن کشور و خطر جمهوری اسلامی ایران برای اردن و کل منطقه، گفت که هشدار سال‌های گذشته او درمورد تشکیل «هلال شیعی» در منطقه، از دیدگاه سیاسی بوده است.  

ایمن صفدی که به گزارش العربیه در سفرش به ایالات متحده تقریبا با همه مقام‌های ارشد دولت بایدن، ازجمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و مقام‌های پنتاگون دیدار و در نشست‌هایی با گروه‌های مختلفی از اعضای کنگره شرکت کرده است، در این مصاحبه درمورد روابط اردن و آمریکا گفت: «همان‌طور که می‌دانید ما روابط دوجانبه محکمی داریم. ایالات متحده حامی شماره یک اردن است و این پشتیبانی به ما در مقابله با چالش‌ها کمک می‌کند، ازجمله در زمینه مسائل اقتصادی که حاصل بحران‌های مختلفی است که ما را در منطقه احاطه کرده‌اند.» 

در این سفر، محور اصلی دیدار وزیر امور خارجه اردن با همتایش در ایالات متحده، تنظیم یک یادداشت تفاهم دوجانبه جدید برای ادامه کمک‌های آمریکا به آن کشور بود. براساس توافق مشابه فعلی که دوره آن در ماه‌های آینده به‌سر می‌رسد، ایالات متحده تنها در سال گذشته حدود ۱.۲میلیارد دلار به اردن کمک کرده است. 

وزرای خارجه دو کشور، علاوه‌‌بر این، درمورد راه‌های همکاری به‌منظور یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای بحران‌های مختلف در خاورمیانه و مقابله با موانع مشترک نیز گفت‌وگو کردند. 

او در حساب توییتر خود نوشت: «خوشحالم که یک گفت‌وگوی عالی دیگر با دوست عزیز، آنتونی بلینکن داشتم. ما در پیشبرد روابط و تلاش‌های مشترک خود برای ایجاد صلح، ثبات و رفاه در منطقه، مصمم هستیم. ایالات متحده یک شریک قابل اطمینان و دوست واقعی اردن است. از پشتیبانی مستمرآن ممنونم.» 

صفدی به العربیه گفت: «ما در راستای تامین منافع ملی خود و همچنین برای حل مسائل منطقه‌ای که نیاز به همکاری جمعی دارد، تلاش می‌کنیم.» 

وزیر خارجه اردن «مسئله فلسطین» را  در خط مقدم مسائل منطقه‌ای نیازمند به همکاری جمعی دانست و تاکید کرد که برای حل این بحران، هیچ جایگزینی برای «راه‌حل دو دولتی» وجود ندارد.   

او همچنین بر تلاش اردن برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی درمورد سوریه تاکید کرد و گفت که این راه‌حل باید به‌شکلی واقع‌بینانه «وحدت، استقلال و ثبات» آن کشور را تضمین کند. 

اردن یکی از چند کشور عربی است که در ماه‌های اخیر با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، تماس گرفته و خواستار بازگشت آن کشور به اتحادیه عرب شده است.