سیلویو برلوسکونی در سودای بازگشت به صحنه سیاسی ایتالیا

برلوسکونی کمپین رسانه‌ای که پیش‌تر به او در پیروزی در سه انتخابات ملی کمک کردند را مجددا راه‌اندازی کرده است

سلویو برلوسکونی ۸۵ ساله، نامزد رسمی ائتلاف راست میانه ایتالیا است- AFP

سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر اسبق ایتالیا خود را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور آماده می‌کند. او برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری باید بتواند رای اکثریت نمایندگان و سناتورها را به دست آورد.

او که هم‌اکنون ۸۵ سال دارد و چهار دوره نخست‌وزیر بوده است، نامزد رسمی ائتلاف راست میانه ایتالیا است. برلوسکونی مالک سه شبکه تلویزیونی، یک روزنامه و چندین مجله است که از او در مسیر کمپین تبلیغاتی حمایت می‌کنند.

به گزارش رویترز، بسیاری از مفسران می‌گویند پیشینه برلوسکونی (فرار مالیاتی محکوم شد و برگزاری مهمانی‌های جنجالی) باعث شده تا او فاقد حمایت گسترده پارلمانی باشد و از این رو شانس پایینی برای پیروزی دارد. از سوی دیگر وضعیت جسمانی او نیز در شرایط خوبی نیست.

با این حال، برلوسکونی با نادیده گرفتن این مسائل کمپین رسانه‌ای که پیش‌تر به او در پیروزی در سه انتخابات ملی کمک کردند را مجددا راه‌اندازی کرده است.

رای گیری در میان بیش از هزار نماینده پارلمان و نمایندگان منطقه در ۲۴ ژانویه آغاز می‌شود و او تلاش می‌کند تا حمایت اکثریت از نمایندگان و سناتورهای مستقل که به‌طور بالقوه می‌توانند او را به کاخ ریاست جمهوری برسانند را، به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برلوسکونی با وجود اینکه در این انتخابات نیازی به رای مستقیم مردم ایتالیا ندارد، امیدوار است که با جلب حمایت افکار عمومی، بتواند قانون‌گذاران را برای حمایت از خود قانع کند.

برای هفته‌ها، شبکه‌های تلویزیونی منتسب به برلوسکونی، جاه‌طلبی‌های او برای ریاست‌جمهوری را تبلیغ می‌کردند و ویژگی‌ها و دستاوردهای او را برجسته می‌کردند؛ اما عیب‌هایی مانند محاکمه‌های جاری به اتهام رشوه دادن به شاهدان در یک پرونده حقوقی را نادیده می‌گرفتند.

برلوسکونی از زمان ورود به سیاست در سال ۱۹۹۴، متهم به استفاده از رسانه‌هایش برای پیشبرد اهداف سیاسی شخصی است. در مقابل، استفاده از قدرت سیاسی برای دفاع از منافع رسانه‌ای نیز اقدام دیگر برلوسکونی بوده است.

با این حال، زمانی که چپ میانه در قدرت بود، قانون را برای رسیدگی به این مشکل تغییر نداد. بی‌عملی که شاید به دلیل ترس از واکنش شدید امپراتوری رسانه‌ای برلوسکونی بوده است.

بیشتر از جهان