پنتاگون برای رسیدگی به حمله‌ها در عربستان آماده می‌شود

حسن روحانی حمله به تاسیسات نفتی عربستان را دفاع مشروع مردم یمن خواند

ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید برای پاسخ به حمله به تاسیسات نفتی عربستان عجله‌ای ندارد، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت، ارتش این کشور برای واکنش نشان دادن به حمله‌های به گفته او بی‌سابقه به منابع نفتی عربستان، در حال آمادگی است.

به گزارش رویترز، مارک اسپر گفت:«ارتش ایالات‌متحده و تیم عملیات اضطراری در حال همکاری با شرکا برای رسیدگی به این حمله است». وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که برای پیگیری موضوع با مقامات عربستان سعودی و وزیر دفاع عراق در ارتباط نزدیک قرار دارد.

در همین حال ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا ایران مسئول این حمله بوده، ‌گفت:«این‌طور به نظر می‌رسد، موضوع در دست بررسی است و شما را در جریان قرار خواهیم داد». او در عین حال این نکته را خاطر نشان کرد که به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست، اما همواره آماده است. ترامپ روز گذشته در توییتی نوشته بود که می‌داند این حمله کار کیست و تنها منتظر تایید عامل حمله از سوی عربستان است تا اقدامات لازم را انجام دهد.

حمله‌های پهپادی روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان به گفته وزیر انرژی این کشور، تولید نفت عربستان را ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش داده است. همچنین واکنش بازار نفت به کاهش تولید بزرگترین تولید کننده و صادرکننده نفت در جهان نیز قابل توجه بوده و بهای نفت برنت تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. عربستان می‌گوید از ذخایر نفتی خود برای تامین نفت بازار استفاده می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی نیز در مورد وجود ذخایر مازاد در بازار اطمینان داد و ترامپ نیز مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک این کشور ( در صورتی که لازم باشد) را صادر کرده است. 

برخی مقامات آمریکایی که نام آنها افشا نشده در گفتگو با رسانه‌ها مدعی شده‌اند، مدارکی در دست دارند که نشان می‌دهد ایران پشت این حمله‌ها بوده است. همچنین آمریکا تصاویر ماهواره‌ای از این انفجار‌‌ها منتشر کرده و می‌گوید، شدت و جهت حمله‌ها به گونه‌ای است که تردید‌ها در مورد اینکه حمله‌ها از یمن انجام شده باشد را افزایش می‌دهد. برخی گمانه‌زنی‌ها به انجام این حمله‌ها از عراق اشاره دارد، اما مقامات عراق آن را تکذیب کرده و تاکید دارند که می‌خواهند در این موضوع بی‌طرف بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که حوثی‌های یمن که گروه شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده گرفته‌اند.

هرچند مقامات تهران دست داشتن در این حمله‌ها را تکذیب کرده‌ و آمریکا را به روی آوردن به دروغ حداکثری متهم کرده‌اند، اما ترامپ ادعا می‌کند، تهران در مورد ساقط کردن پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی نیز به گفته او به دروغی بزرگ متوسل شده بود. به گفته ترامپ، این پهپاد در زمان ساقط شدن (۳۰ خرداد) در حریم هوایی ایران قرار نداشت و ایران ادعا کرد به دلیل نقض حریم هوایی‌اش آن را سرنگون کرده است. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز ادعا کرده که ایران پشت پرده یکصد حمله به عربستان سعودی است.

حسن روحانی،‌رئیس‌جمهور ایران  در اظهارتی حمله به تاسیاست نفتی عربستان را دفاع مشروع مردم یمن توصیف کرده و می‌گوید، آنها نمی‌توانند در برابر ویرانی کشورشان دفاع مشروع نداشته باشند.

روحانی در حاشیه نشست با روسای جمهور روسیه و ترکیه در آنکار مدعی شد، مردم یمن ناچارند در برابر تجاوز و سیل اسلحه آمریکا و اروپا به سوی عربستان و امارات متحده عربی، پاسخ دهند.

همزمان ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی در جنگ یمن مدعی شده که سلاح‌های استفاده شده در این حمله‌ها ایرانی هستند. در توضیح تصاویر منتشر شده از برخی پهپاد‌های استفاده شده در این حمله‌ها آمده است که همه قطعات به جز موتور چینی آن،‌ ساخت ایران هستند.

جامعه بین‌المللی در مورد بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه خلیج فارس هشدار داده و از طرفین می‌خواهد از دامن زدن به درگیری‌ها خودداری کنند.

همزمان استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت به شدت نگران اوج گیری تنش به دنبال حملات به تاسیسات نفتی عربستان است و ایران را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: ما از همه طرف‌ها می خواهیم مانع تکرار چنین حملاتی شوند، چون می‌تواند پیامدهای منفی برای کل منطقه داشته باشد. 

دبیرکل ناتو ضمن محکوم کردن این حمله، ایران را حامی گروه‌های شبه‌نظامی و عامل بی‌ثباتی در منطقه معرفی کرد.