طالبان: مدارس دخترانه را سال آینده باز خواهیم کرد

صدها هزار دختر با سلطه دوباره طالبان بر افغانستان از رفتن به مدرسه محروم شده‌اند

با سقوط جمهوریت و سلطه طالبان بر افغانستان، همه مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران و پسران بسته شدند - NOOR MOHAMMAD / AFP

طالبان می‌گوید در تلاش‌ است تا در اواخر ماه مارس مدارس دخترانه را به روی دختران افغان باز کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز شنبه به خبرگزاری آسوشتید‌پرس گفت که آنان تلاش می‌کنند تا در سال جدید خورشیدی زمینه باز کردن مدارس دخترانه را فراهم کنند.

مجاهد در این مصاحبه افزود دختران و پسران باید کاملا از هم تفکیک شوند و جدا از هم ‌درس بخوانند.

او گفت: «تنها مسئله کلاس‌های جداگانه نیست، باید ساختمان‌های مدارس دختران و پسران نیز از هم جدا باشند. این مسئله با ظرفیت‌های موجود رابطه دارد.»

مجاهد همچنین افزود که آنان برای ساخت خوابگاه دخترانه تلاش می‌کنند تا هم‌زمان که درس می‌خوانند، خوابگاه مشخص خود را هم داشته باشند. به باور مجاهد، مانع اصلی برای آغاز درس خواندن دختران نبود خوابگاه‌های مشخص برای آنان بوده است.

به نظر می‌رسد منظور سخنگوی طالبان ساخت خوابگاه برای دختران دانشجو باشد که از شهرهای دیگر به دانشگاه‌ها می‌آیند و نیاز به خوابگاه دارند؛ زیرا دانش‌آموزان دختر که به مدرسه می‌روند نیازی به خوابگاه ندارند.

با سقوط جمهوریت و سلطه طالبان بر افغانستان، همه مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران و پسران بسته شدند. در اواخر ماه سپتامبر طالبان مدارس را تنها برای پسران باز کرد، اما برای دختران بالاتر از کلاس ششم این فرصت مهیا نشد. طالبان به بهانه نبود امکانات لازم و ایجاد سازوکار تازه در رابطه با دختران بالاتر از کلاس ششم، یک سال دیگر از زندگی دختران دانش‌آموز را هدر داد.

البته این مسئله با تفاوت‌هایی همراه بود؛ در برخی از شهرهای افغانستان مدارس دخترانه به روی همه دختران در همه سطوح سنی باز بود؛ اما در بیشتر شهرها، بخش زیادی از دختران دانش‌آموز و دانشجو از فرصت تحصیل محروم شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار مدارس، دانشگاه‌ها نیز در اکثر شهرهای افغانستان به روی دختران دانشجو بسته شد به‌جز دانشگاه‌های خصوصی شهر کابل که تعطیل نشدند. طالبان از مسئولان دانشگاه‌های خصوصی خواست تا تفکیک جنسیتی را در دانشگاه‌ها اعمال کنند و در صورتی‌که امکان جداسازی کلاس‌های دختران و پسران وجود ندارد باید میان این دو پرده کشیده شود تا همدیگر را نبینند. این مضحک‌ترین روش تفکیک جنسیتی در کلاس‌های درسی دانشگاه‌ها بود.

مسئولان دانشگاه‌های خصوصی نیز برای تعطیل نشدن دانشگاه‌ها فشارهای زیادی بر دختران دانشجو وارد کردند؛ از نحوه لباس پوشیدن تا طرز نشستن در کلاس و حتی گفت‌و‌گو کردن با همکلاسی‌ها زیر سانسور شدید قرار گرفت. یک تعداد از دختران به دلیل همین فشارها دانشگاه را رها کرده و در خانه نشستند.

به نظر می‌رسد اعتماد چندانی به اظهارات مقام‌های طالبان در مورد باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران در میان عامه مردم وجود نداشته باشد؛ زیرا در واقعیت طالبان مخالف حضور زن در بیرون از خانه است. روز شنبه گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که طالبان از صاحبان رسانه‌ها خواست تا برنامه‌هایی در رابطه با تشویق زنان برای ماندن در خانه و شیوه‌های خانه‌داری تولید کنند.

آنان در طول پنج ماه گذشته، بارها زنان را در ملاعام به دلیل نوع پوشش، خروج تنها از خانه و رفتن به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها شلاق زده‌اند. هم‌زمان با آن طالبان هنوز حقوق پنج ماه گذشته معلمان را نپرداخته‌ است و به نظر نمی‌رسد معلمی حاضر باشد بدون حقوق درس بدهد.

احتمالا گروه طالبان برای نشان دادن چهره متعادل‌تری از خود و گرفتن مشروعیت از جهان سعی دارند حرکت‌های ظاهری برای آنچه خواست جامعه جهانی است، انجام دهند؛ زیرا کشورهای جهان به رسمیت شناختن این گروه را تابع یک سلسله ارزش‌هایی کرده‌اند که باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران یکی از آن‌ها است؛ اما این مسئله کاملا آشکار است که طالبان مخالف حضور زنان در تمام عرصه‌های اجتماعی در افغانستان‌ است.