فکر خوبی است که کودک را گیاه‌خوار یا وگان بارآوریم؟

کودکانی که با برنامه غذایی وگان بزرگ می‌شوند، ممکن است نتوانند به رشد مغزی مطلوب برسند

کودکان بین ۵ تا ۱۰ ساله که رژیم غذایی گیاه‌خواری دارند، به طور متوسط سه سانتی‌متر کوتاه‌تر از کودکانی‌اند که گوشت می‌خورند -Canva

اوایل این ماه، تاسی رز، یکی از کاربران تیک‌تاک، با انتشار ویدئویی اعلام کرد که قصد دارد نوزاد دخترش را وگان (گیاه‌خواری که هیچ محصول حیوانی مصرف نمی‌کند) بار آورد. به دنبال این پست، دنبال‌کنندگان او به گروه‌های مختلف تقسیم شدند.

این ویدئو رز را نشان می‌دهد که دخترش اوک را در بغل دارد و آهنگ مرد (The Man) از آلوئه بلک در زمینه پخش می‌شود. زیر ویدئو نوشته بود: «تو که واقعا نمی‌خواهی او را وگان بار بیاوری، نه؟» و بعد ترانه به گوش می‌رسید که می‌گفت: «بله، می‌خواهم، بله، می‌خواهم، بله، می‌خواهم.»

خیلی‌ها با خشم به رز گفته بودند بچه‌ها «در برنامه غذایی‌شان به گوشت احتیاج دارند.» بعضی‌ها از تصمیم او حمایت کرده و گفته بودند آن‌ها هم به بچه‌هایشان غذاهای گیاهی می‌دهند. خیلی‌ها این طور بحث کرده بودند که رز دارد آزادی انتخاب را از اوک می‌گیرد.

این مادر موضوع را در قسمت نظرات روشن کرده بود و به کاربران گفته بود که اوک وقتی بزرگ‌تر شد آزاد است که تصمیم خودش را بگیرد و اگر بخواهد برنامه غذایی وگان داشته باشد و «کاملا به اختیار اوست».

داده‌های بریتانیا حاکی از آن است که شمار کسانی که رژیم غذایی وگان یا گیاه‌خواری انتخاب می‌کنند، رو به افزایش است. انجمن وگان در مه ۲۰۲۱ تحقیقی منتشر کرد که در آن چنین نتیجه‌گیری شده بود که در ۱۲ ماه اخیر یک‌پنجم افراد مورد تحقیق، مصرف گوشت را کم کرده‌اند.

کمی بیشتر از یک‌سوم، یعنی ۳۵ درصد از مردم، گفتند که انگیزه‌شان نگرانی‌هایی در مورد سلامتی است، و ۳۰ درصد بقیه گفتند که بیشترین نگرانی‌شان به‌خاطر محیط‌زیست است. علاوه بر این، یک‌چهارم افراد، مسائل مربوط به حقوق حیوانات را انگیزه اصلی‌شان ذکر کردند.

تحقیقی که مینتل (Mintel) در سپتامبر سال گذشته چاپ کرد نیز چنین نتیجه‌گیری کرد که بیش از یک‌سوم افراد (۳۲ درصد) در حال حاضر «شیر» گیاهی می‌نوشند، که این رقم بیشتر از ۲۵ درصد آمار تحقیقی سال ۲۰۲۰ است.

اما وقتی پای بچه‌ها به میان می‌آید، آیا فکر خوبی است که رژیم غذایی گیاهی به آن‌ها بدهیم؟ همان‌طور که واکنش به ویدئوی رز نشان می‌دهد، باید چندین موضوع را بررسی کرد.

آیا رژیم غذایی وگان یا گیاه‌خواری انتخاب سالمی برای کودک است؟

وقتی پای سلامت جسمی کودکان به میان می‌آید، متخصصان توافق دارند که کودکان می‌توانند با رژیم غذایی گیاه‌خواری یا وگان سالم بار بیایند، اما مراقبان‌شان باید در برنامه‌ریزی غذاهای‌ آن‌ها دقت دوچندان به خرج دهند تا مطمئن باشند که میان همه گروه‌های غذایی تعادل وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سارا کو، متخصص علم تغذیه در بنیاد تغذیه بریتانیا، توضیح داد: «برنامه‌های غذایی گیاهی مانند برنامه گیاه‌خواری یا وگان که درست تنظیم شده باشند، بیشتر میوه و سبزیجات، غلات کامل، و فیبرهای رژیمی دارند و در آن‌ها چربی اشباع شده و قند آزاد کمتر است.

«اما اگر برنامه غذایی کودکی محدودتر شود، به‌خصوص در برخی از رژیم‌های غذایی وگان، آن وقت ممکن است خطر بزرگ‌تری از لحاظ کمبود مواد غذایی به وجود آید. محتوای فیبر زیاد بعضی از برنامه‌های غذایی گیاه‌خواری و وگان ممکن است به این معنا باشد که بچه‌های پیش‌دبستانی قبل از خوردن مقدار کافی کالری و مواد مغذی، سیر شوند.»

پدر و مادرها برای مقابله با این وضع باید انرژی بیشتر و غذاهای مقوی‌تری را در برنامه غذایی بگنجانند و بر منابع پروتئینی گوناگون تمرکز کنند، از جمله بر حبوبات، لوبیا، و محصولات سویا. آن‌هایی که گیاه‌خوارند باید افزودن تخم‌مرغ، شیر، و پنیر را به برنامه غذایی بچه در نظر بگیرند.

کو می‌گوید: «افزودنی‌های مهم دیگر، غذاهایی است حاوی آهن (سبزیجات برگ‌دار سبز تیره، لوبیا، برگه زردآلو، و غلات غنی شده مخصوص صبحانه)، و ویتامین ب۱۲ (شیر، تخم‌مرغ، و عصاره مخمر و مکمل).»

او افزود: «کودکان گیاه‌خوار و وگان ممکن است به مکمل اضافی ویتامین ب۱۲ نیاز داشته باشند، و این در صورتی است که برنامه غذایی به اندازه کافی این ویتامین را به آن‌ها نرساند، اما پزشک عمومی یا متخصص تغذیه می‌تواند آن را تجویز کند.»

جودی مور، متخصص تغذیه کودکان، معتقد است کودکانی که با برنامه غذایی گیاه‌خواری بزرگ می‌شوند «خیلی قد نمی‌کشند.»

تحقیقی که در سال ۲۰۲۱ در موسسه سلامت کودک گریت اورموند استریت کالج دانشگاهی لندن انجام شد، به این نتیجه رسید که کودکان بین ۵ تا ۱۰ ساله که رژیم غذایی گیاه‌خواری دارند، به طور متوسط سه سانتی‌متر کوتاه‌تر از کودکانی‌اند که گوشت می‌خورند.

خانم مور می‌گوید این به پروتئین موجود در شیر و گوشت مربوط است. «می‌توانید برنامه‌ای روی کاغذ بنویسید که به نظر برسد تمام مواد غذایی را دریافت می‌کنید، اما در واقع مهم نوع پروتئین است. و به نظر می‌رسد بدون پروتئین‌های شیر و گوشت، کودکان نمی‌توانند به قد دلخواهشان برسند.»

علاوه بر این، کودکانی که با برنامه غذایی وگان بزرگ می‌شوند، ممکن است نتوانند به رشد مغزی مطلوب برسند. «اگر ماهی، تخم‌مرغ، و شیر را از غذایشان حذف کنید، منابع ید را از آن‌ها گرفته‌اید که برای رشد مغز بسیار مهم است.»

این مشکل ممکن است با استفاده از مکمل‌ها جبران شود، اما حتی این کار نیز مشکلاتی دارد. مور می‌گوید: «بعضی از مکمل‌های کودکان در خود ید دارند، اما بازار آن مکمل منظم نیست. در بعضی از مکمل‌ها، آنچه روی جعبه نوشته شده است با آنچه با خوردن محصول دریافت می‌کنید تفاوت دارد.»

آیا برنامه غذایی گیاه‌خواری یا وگان بر رشد جسمی کودکان تاثیر می‌گذارد؟

عوامل روان‌شناختی را نیز باید در نظر گرفت. رایان لو، روان‌درمانگر کودک و سخن‌گوی انجمن روان‌درمانی کودک، می‌گوید که انتخاب برنامه غذایی گیاه‌خواری یا وگان در اوایل زندگی کودک فایده‌هایی دارد.

او افزود: «این رژیم غذایی در کودک ایجاد همدلی و حساس بودن نسبت به دیگران می‌کند و طرز نگاه کاملا متفاوتی به دنیا، و سطحی از توانایی فکر کردن و تحمل درد را به آن‌ها می‌دهد. فکر می‌کنم این بخش مهمی از تربیت انسان سازگار و همدل است.»

با این حال، او توصیه می‌کند این تصمیم را باید خیلی زود گرفت، زیرا ممکن است در بزرگ‌سالی پیامدهای منفی داشته باشد.

«بزرگ کردن بچه با رژیم گیاه‌خواری یا وگان از زمان تولد فرق دارد با این که بعدها برنامه غذایی او را تغییر دهید.»

او افزود: «به‌خصوص در بزرگ‌سالی، این موضوع باید با حساسیت بیشتری دنبال شود. هرچه جوان‌تر بهتر. پدر و مادرها باید مراقب باشند هیچ‌گونه اضطراب یا شرمی در مورد غذا یا تغییر در برنامه غذایی به کودک وارد نشود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی