تصمیم سازمان پیمان امنیت جمعی برای اجرای عملیات در مرز افغانستان ‏

هدف این عملیات، مبارزه با گردش غیرقانونی مواد مخدر اعلام شده است

در پی تسلط طالبان بر افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی از افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان خبر داده‌اند- NOORULLAH SHIRZADA / AFP

روز شنبه بیست و پنجم دی‌، سازمان پیمان امنیت جمعی از برنامه‌ریزی عملیات مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مرزهای افغانستان خبر داد. استانیسلاو زاس، دبیرکل این سازمان، به شبکه روسیه ۲۴ گفت که سازمان پیمان امنیت جمعی برنامه‌ای سه مرحله‌ای را به این منظور طراحی کرده است که هر سه مرحله در سال ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد.

به گفته آقای زاس، این برنامه شامل امنیت نظامی و مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر است. او با اشاره به تسلط طالبان بر افغانستان و نبود حکومت رسمی در آن کشور، تصریح کرد: «این اقدام برای مبارزه با گردش غیرقانونی مواد مخدر است؛ موضوعی که در زمینه آنچه اخیرا در افغانستان اتفاق افتاده است، اهمیت ویژه‌ای دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان پیمان امنیت جمعی که متشکل از کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، و چند کشور دیگر منطقه است، در سال ۱۹۹۲ ایجاد شد. افغانستان نیز در سال ۲۰۱۳ عضو ناظر این سازمان شد.

به گفته دبیرکل این سازمان، تصمیم به اجرای عملیات ضد قاچاق مواد مخدر در مرزهای افغانستان،  تصمیم مشترک همه اعضای این سازمان است که در نشست سران آن در شهر دوشنبه گرفته شد. او افزود: « این برنامه با در نظر گرفتن وضعیت منطقه، و مسئولیت این سازمان در قبال امنیت کشورهای منطقه، اجرا می‌شود.»

سازمان پیمان امنیت جمعی عملیات مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مرزهای افغانستان را در حالی برنامه‌ریزی می‌کند که در پی تسلط طالبان بر افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی از افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان خبر داده‌اند. دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در گزارشی در ماه نوامبر ۲۰۲۱ از افزایش هشت درصدی تولید مواد مخدر پس از تسلط طالبان در افغانستان خبر داد. این سازمان تولید فعلی مواد مخدر افغانستان را ۶۸۰۰ تن اعلام کرد و تصریح کرد که این مقدار از مواد، ۳۲۰ تن هروئین خالص برای بازارهای جهانی تامین می‌کند. پیش از این نیز، در جریان جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان، تولید و قاچاق مواد مخدر از اساسی‌ترین منابع مالی طالبان برای تامین مخارج جنگ به حساب می‌آمد.