دستور طالبان به رسانه‌ها: انرژی‌تان را در راه بقای نظام صرف کنید

از‎ زمان سلطه طالبان بر افغانستان تا کنون، فعالیت بیش از هفتاد درصد رسانه‌ها در افغانستان ‏متوقف شده است

مسئولان وزارت امر به ‌معروف و نهی‌ از منکر طالبان در دیدار با شماری از مسئولان رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان-خبرگزاری باختر

شنبه بیست و پنجم دی، مسئولان وزارت امر به ‌معروف و نهی‌ از منکر طالبان در دیدار با شماری از مسئولان رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان از آنان خواستند برای تقویت نظام (طالبان) تلاش کنند.

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، به نقل از مسئولان وزارت امر به معروف طالبان نوشت: «رسانه‌ها باید انرژی و توانایی‌شان را برای بقای حکومت «طالبان» به خرج دهند [صرف کنند]‌ و نکات مثبت و کارکردهای حکومت را به اطلاع جهان برسانند.»

هرچند پس از تسلط طالبان بر افغانستان، رسانه‌های داخلی اجازه نشر مطالبی در تضاد با منافع طالبان ندارند، پیام اخیر وزارت امر به‌ معروف طالبان، رسانه‌ها را به‌صراحت به تلاش برای بقای نظام (امارت اسلامی طالبان) ملزم ساخته است.

در همین حال، در برخی از استان‌ها نیز استانداران طالبان، ریاست‌های اطلاعات و فرهنگ استان‌ها را مکلف به بررسی محتوای رسانه‌ها کرده و از آنان خواسته‌اند تا رسانه‌ها را به نشر مطالبی در حمایت از نظام و نیز در همسویی با تفکر طالبان ملزم سازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله، استاندار غزنی در نامه‌ای رسمی به ریاست اطلاعات و فرهنگ آن استان دستور داده است که رسانه‌های دیداری و شنیداری در غزنی را به تبلیغ موضوع‌هایی همچون منع بیرون رفتن زنان از خانه و رعایت حجاب اسلامی مکلف کنند. در این نامه آمده است: «رسانه‌ها باید فرهنگ اصیل اسلامی و افغانی را ترویج کنند و به زنان فهمانده شود که بدون ضرورت از خانه بیرون نروند، زیرا تقلید از روش زندگی غربی کار درستی نیست.»

بتول حیدری، دکتر روان‌شناس و از فعالان حقوق زن در افغانستان، در واکنش به این دستور استاندار طالبان، به ایندیپندنت فارسی گفت: «این دستور طالبان برای زنان افغانستان جدید نیست. آنچه طالبان از زنان می‌خواهند، بر مبنای تعریف افراط‌گرایانه آنان از دین است و می‌خواهند با حربه دین، مبارزه زنان را برای برابری متوقف سازند.» خانم حیدری تصریح کرد: «زنان افغانستان هرگز در مخالفت با دین اسلام نبوده‌اند. آنچه زنان افغانستان امروز انجام می‌دهند، مبارزه برای حقوق و آزادی‌های انسانی‌شان است و هیچ تضادی با دین و شریعت اسلامی ندارد.»

دخالت در محتوای رسانه‌ها و محدود ساختن دسترسی به اطلاعات، از چالش‌هایی است که از آغاز به قدرت رسیدن طالبان تا کنون، جریان اطلاع‌رسانی و آزادی بیان را در افغانستان مختل کرده است. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت ۲۰۲۱، به دلیل فشار و سانسور شدید بر رسانه‌ها، دست‌کم ۷۰ درصد از رسانه‌های افغانستان تعطیل شده است و شمار انبوهی از خبرنگاران کشور را ترک کرده‌اند. کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان نیز در گزارش سالانه‌اش از سانسور اطلاعات و محتوای رسانه‌ها خبر داد و اذعان داشت که مقام‌های محلی طالبان عملا محتوای رسانه‌ها را دستکاری می‌کنند.