انی آلوکو مورد حمله نژادپرستانه خوانندگان کتابش قرار گرفت

این بازیکن آمازون را برای حذف نکردن اظهارنظرهای نژادپرستانه تقبیح می‌کند

انی آلوکو

Wikimedia Commons

انی آلوکو آمازون را به دلیل برنداشتن بازنگری‌های نژاد پرستانه خاطراتش که در وب سایت شرکت پست شده محکوم کرده است.

از ۳۱ بازنگری در سایت آمازون در بریتانیا ، ۲۷ مورد با درجه بندی یک ستاره‌ای نوشته شده «آن‌ها این را تعلیم نمی‌دهند». کتاب، تبعیضی را که آلوکو در جریان دوره کاری‌اش در انگلستان با آن رو به رو شده بود، شرح می‌دهد.

مشتریان با استفاده از این سایت کتاب را «یاوه گویی نژاد پرستانه ضد سفید» و «قصه» نامیده و تیم یونتوس را به «بازی با ورق نژادی» و « نشان دادن خود به عنوان یک نژاد پرست» متهم می‌کنند.

خانم آلوکو که سیاهپوست است، و ناشران او، از آمازون خواسته بودند بازنگری‌های نژاد پرستانه را حذف کند، اما این بازنگری‌ها تا جمعه شب در سایت باقی بودند. آمازون به اسوشیتدپرس گفت بازنگری‌ها را بر اساس درجه ارزشیابی حذف نمی‌کند، اما برای جلوگیری از اظهارات نادرست و پی بردن به آن‌ها از محققین و فناوری اتوماتیک استفاده می‌کند.

آلوکو گفت بازنگری‌های موهن «آشکارا از قبیله گرایی، خصومت و نفرت انگیزه می‌گیرد» و در مقاله‌ای در روزنامه گاردین نوشت « گاهی قانون تنها راه حل است».

پنگوئن رندوم هاوس، ناشرکتاب، به اسوشیتدپرس گفت « ما با مولف خود، انی، روی این موضوع کار می‌کنیم و با آمازون در تماس هستیم».

اتحادیه بازیکنان فوتبال در انگلستان و کنشگران ضد تبعیض آمازون را، که جف بزوس رییس کل آن ثروتمندترین مرد در جهان است، بابت برنداشتن پست‌ها تقبیح کرده‌اند. Kick It Out، نهاد ضد تبعیض فوتبال انگلستان، به اسوشیتدپرس گفت « ما از آزار نژادی علیه انی آلوکو فقط به خاطر بیان داستان زندگی‌اش خشمگین هستیم و کاملا از او به عنوان یکی از صداهای اصلی در فوتبال، که مسایل عمده‌ای را که فوتبال باید به آنها بپردازد روشن می‌سازد، حمایت می‌کنیم».

استفاده از بازنگری‌های اینترنتی برای آزار بازیکنان جبهه تازه‌ای گشوده است که انجمن فوتبالیست‌های حرفه‌ای به آن توجه کرده است، مقامات آن اخیرا در پی پست شدن اظهار نظرهای نژاد پرستانه علیه اعضای انجمن با مسئولان در توئیتر، فیس بوک و آمازون ملاقات کردند.

سیمون پاوند، مسئول امور برابری در انجمن گفت:«ما به انی به خاطر ایستادگی در برابر بی عدالتی در گذشته افتخار کرده‌ایم و او را بابت موضع شجاعانه‌اش در این مورد تحسین می‌کنیم. انی، به‌عنوان یک بازیکن زن برجسته و سرمشق، در جبهه مقدم چالش با آزار هرکجا و هر زمان اتفاق بیفتد قرار دارد.

«ما می‌بینیم که اعضای ما در حالی که به تعهدات خود در میدان و خارج از آن عمل می‌کنند، روز به روز بیشتر هدف آزار و بدرفتاری قرار می‌گیرند. انی به‌عنوان یک عضو، همچنان از حمایت کامل انجمن فوتبالیست‌های حرفه‌ای برخوردار خواهد بود».

فروش کتاب روز ۲۹ اوت در آمازون آغاز شد. آلوکو گفت :«برخی از مطالبی که در باره من و کتابم نوشته شده است، افترا آمیز است. مقصود این است که مردم از خریدن کتاب من منصرف شوند، و من قصد دارم ثابت کنم که آنها پیامدهای چنین نفرتی را بفهمند».

آلوکو ۱۰۲ بار برای بازی در تیم ملی انگلستان انتخاب شد و وکیل دعاوی است. او دو سال تلاش کرد انجمن فوتبال انگلستان را متقاعد کند که باور کند مارک سامپسون به عنوان مدیر تیم ملی در سال ۲۰۱۴ نظریات توهین آمیزی در این باره ابراز داشت که آیا بستگان او که از نیجریه برای تماشای مسابقات می‌آیند به ویروس ابولا آلوده هستند یا نه.

پس از آن که اتهامات خلافکاری در آغاز نادیده گرفته شد، فشار آلوکو موجب شد انجمن فوتبال تحقیقات تازه ای انجام دهد. انجمن در سال ۲۰۱۷ از آلوکو پوزش خواست، این اقدام پس از آن صورت گرفت که در بررسی‌ها مسلم شد سامپسون مرتکب تبعیض نژادی علیه او و یک هم تیمش شده است، با این حال، بررسی نشان داد او نژاد پرست نیست.

آلوکو در کتابش نوشت «متهم ساختن کسی به نژاد پرستی مقوله‌ای نیست که من دست کم بگیرم. به یقین تجربه مطلوبی نبوده است. من حاضرم شرط ببندم که کسی برای تفریح، یا برای قدرت، نژاد پرستی را فریاد نمی‌کشد، و با این حال بسیاری از سیاهپوستان تجربه‌هایشان را تقسیم نمی‌کنند زیرا صدایشان، در واژه شرورانه، « استفاده از نژاد»، خفه خواهد شد.

زندگی‌نامه مقوله‌های هویتی و نژادی را در بر می‌گیرد، موفقیت‌ها در بازی فوتبال که موجب شده است آلوکو عناوین لیگ با چلسی و تیم یونتوس را کسب کند، و کار و زندگی‌اش به عنوان وکیل مدافع.

آلوکو نوشت « بسیار دوست دارم که یک زن سیاهپوست هستم، آن را تغییر نخواهم داد. همیشه عاملی برای جشن گرفتن و قدرتمند شدن بوده است، نه یک چوب زیر بغل یا یک بهانه».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/sport

© The Independent

بیشتر از ورزش